maandag, mei 17

Rauwe keeltjes stampot



Raapsteeltjes.....of zoals wij in Brabant zeggen...Keeltjes.

Over deze heerlijke gezonde voorjaarsgroenten lees ik vaker dat ze op het lijstje van ''vergeten groentes'' staat.....nou bij ons niet hoor.....zodra ik ze in het vroege voorjaar zie liggen bij de groentenboer staan ze hier op de dis, ik maak er 'n lekkere rauwe keeltjesstampot van.


Ik reken altijd een flinke bos per persoon en een voor de pan.
Van bosjes worteltjes van steel snijden en de rest in niet al  te fijne stukken.
Heel goed wassen want het kan nog wel eens zanderig zijn tussen de steeltjes, het is namelijk een van de eerste groenten van de koude grond.
Half kruimige aardappels gaar koken met zout, afgieten en beetje opstomen.
Grof stampen en goed uitgelekte rauwe keeltjes op hete aardappels leggen, scheut kokende melk er overheen gieten en omscheppen, zo nodig nog meer melk, klein klontje boter, nootmuskaat van de rasp.
Desnoods de pan nog even terug  op warmtebron zetten en omscheppen en doorwarmen.
Wij aten er deze keer braadworst bij.

Ben vandaag niet aan emaille maandag toegekomen,was in de tuin...tussen de regenbuien,donder en bliksem door.....
....maar als jullie goed kijken zie je nog een stukje van mijn groene emaille vergiet ;-)

Fijne blogweek en veel zon!
Lieve groet,
Ger

18 opmerkingen:

  1. Ik word bij jou steeds wijzer Ger...inmiddels weet ik ook iets meer over raapsteeltjes! Ik kan mij niet herinneren dat ik dat ooit gegeten heb...maar ik vind het er wel lekker uit zien! Ha ha...als ik nu ergens raapsteeltjes zie liggen, snap jij wel dat ik dan meteen aan jou moet denken! Dus deze post bewijst zijn waarde dubbel en dwars hi hi!

    Geniet morgen lekker van het zonnetje! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet het er weer heer-lijk uit Ger!

    Ik had er nog nooit van gehoord!
    Weer een lekkere tip. Ben benieuwd waar je de smaak mee kan vergelijken. Het ziet er een beetje uit als verse spinazie.

    Jammer van de regen en bliksem..kon je het weer niet buiten eten. Maar dat gaat met een paar daagjes lukken hoor!

    De emaille is je op deze manier vergeven;-) Nouja een klein stukje groen..

    Fijne dag,
    Lieve groet, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeiemorgen lieve Ger, je foto's kunnen zo in een mooi kookmagazine staan, wat heb je deze weer prachtig en met grote zorg gemaakt.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit raapsteeltjes heb gegeten. Vroeger thuis aten wij wel gare raapjes, of dit van dezelfde groente komt, dat weet ik niet, misschien de worteltjes ervan waar jij het over had.
    Ze zagen licht-oranje en ik vond het altijd heerlijk als mijn moeder dit had klaargemaakt.
    Wat leuk dat je zo'n mooie uitleg heb gegeven over die Franse Lelie, een mooie wetenswaardigheid.
    Jullie hebben het zeker slecht getroffen met het weer zag ik gisteren op het weernieuws. Hier was het wel bewolkt maar ook zo nu en dan scheen de zon en het bleef droog.
    De verwachtingen voor deze week zijn rooskleurig, we kunnen heerlijk gaan genieten van het buitenleven.
    Ik wens je een hele fijne week.

    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goeie morgen Ger. Ik heb geloof ik nog nooit raapsteeltjes gegeten maar ik ga er nou toch eens mee beginnen. Lekker gezond.
    Groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Keek net gister in de tuin hoever ze waren, zo te zien zal het hier deze week ook wel op het menu staan. Mijn oma noemde het altijd stelenmoes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ger,lijkt me wel een heerlijk recept eerlijk gezegd heb ik reepesteeltjes nog nooit gegeten.
    Wat lief dat je de foto met de rozen in de sitebar hebt gezet.

    Een hele fijne dag vandaag,hoop dat het zonnetje een beetje doorgaat zetten.

    Lieve gr van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ger,

    Dank je wel voor je lieve berichtje bij mij. Kreeg er tranen van in mijn ogen...
    Mag ik vragen welk tv progamma je keek?

    Liefs van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hihihi, rauwe keeltjes :))
    Ik moet toegeven dat ik dat nou nog nooit in m'n leven gekookt heb en zelfs heb ik het nog nooit gegeten ook volgens mij.
    Wel leuk dat je er gelijk een recept bijgeeft, want ik had geen idee wat ik ermee zou kunnen doen!
    Maar wat lees ik nou nog meer? Regenbuien, donder en bliksem?? Wat hebben wij hier dan geluk gehad zeg... hele dag stralende zon!

    liefs jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag lieve blogvriendin,

    Als eerste bedankt voor je altijd lieve meelevende reactie's, werkelijk een genot om te ontvangen. Deze keeltjes post [weer wat geleerd] ziet er wederom verrukkelijk uit. Raapsteeltjes zijn inderdaad een heerlijk frisse voorjaarsgroente, maar volgens mij hier in het noorden houden ze er niet zo van want kom het zelden tegen. En wat ziet het er door jou bereid weer ongelooflijk verleidelijk uit, mmm. En inderdaad toch en beetje Emaille op maandag met je mooie groene vergiet.
    Heerlijk post en gerecht Ger, heb er van genoten, en dat is een goed teken want twee dagen geleden kon ik echt niet aan eten denken, hi, hi.

    Een fantastische zonnige en fijne week gewenst,

    Liefs Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hmmm, lekker ger! ik maak er meestal een schaal rabarber bij.
    vandeweek toch ook maar eens halen bij de groenteboer...
    groetjes van jootje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ger,

    Yammie dit is voor mij dus echte pure nostalgie.
    Vroeger vaak gegeten want dit hadden mijn ouders ook altijd in de tuin staan en ik weet niet beter dan dat ze keeltjes heten
    (tja ik ben ook ras-echt brabander)
    Dus nooit geweten dat het raapsteeltjes zijn idd weer wat geleerd.
    Heb je ze zelf in de tuin??
    Of gekocht op de markt??
    Wil dit ook een keer aan de familieleden hier laten proeven.
    Groetjes Cobi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh je hebt me op een idee gebracht.....
    Ik ga het zeker binnenkort weer eens eten.......tja ik was het toch weer vergeten...hoe lekker....
    Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oooh ik moet mij aansluiten bij de meeste hier, nog nooit gegeten maar dit gaat door jou heel snel veranderen!!!!
    Groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ger,

    Net nu ik zit te piekeren wat ik nu weer eens op tafel zal zetten komt jou heerlijke maaltijd voorbij. Zo uitgebreid als bij jou zal het wel niet worden maar ik ga direct aan de slag!
    Bedankt voor de tip! Het kan zo in een kook glossy!!

    Groetjes
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zal het recept eens aan m'n vader geven, die is dol op raapsteeltjes! Ik had trouwens nog nooit gehoord van rauwe keeltjes stamppot! Maar het ziet er zeer smakelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik krieg er al een rauw keeltje van heur!!
    gloepes lekker is dat!
    Mien moa die knooide dat vreuger wa in mekoare dus ik zal ut zelluf ok es bekokstof'n
    Ik leg de leppel alvas klaor!
    Tot in de keeltjestied
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt nog een ambachtelijke slager zo te zien. Het ziet er heerlijk uit, ga je recept proberen! Groeten, Jacoba

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Ger ,
    heb werkelijk nog nooit raapstelen gegeten , dus bij ons vallen ze echt in de categorie vergeten groenten .
    Ze lijken me trouwens wel heerlijk zoals jij ze laat zien op je blog , ga het toch eens proberen .

    Ook wil ik nog zeggen dat ik je violen zo mooi vond in je vorig bericht , wat een prachtige kleurencombinatie met dat blauw van het bord !

    Nou fijne dag , lieve groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.