dinsdag, juni 29

     
        Zeeuwsknoopje en Zeeuwseknop

Het Zeeuwsknoopje bloeit in veel tuinen en de plant voelt zich het beste thuis in een vochtige grond
 
De Zeeuwse knop wordt door de mannen als sieraad gedragen bij de bekende Zeeuwse klederdracht op de halsdoek en aan de broek.


Ik vond in een sieraden doosje nog een klein Zeeuwsknopje en een grote oudzilveren broche die veel gelijkenis heeft met Zeeuwseknop en jaren geleden door mij gedragen.


Het is mooi om te zien dat de bloem  veel gelijkenis  heeft met het sieraad.


Lieve groet,
Ger



16 opmerkingen:

  1. Ha die Ger,

    Nog laat aan het bloggen... Wat een leuke gelijkenis met dat Zeeuwse knopje. Ik had nog nooit van dat bloemetje gehoord. Zelf ben ik altijd al dol geweest op de zilveren Zeeuwse knopjes.Ik had er vroeger een ringetje en oorknopjes van.

    Groetjes
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ger, ook nog laat met je blog bezig. Grappig die gelijkenis met het oude zeeuws knoopje. Het levert je ook mooie foto,s op. Nou en voor straks, slaap ze,

    groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De naam van deze prachtige bloem zie ik de laatste tijd vaker op diverse blogs staan, maar ik kende het voorheen helemaal niet! En dat ik daarmee wat gemist heb is mij wel duidelijk...wat een schoonheid!

    Een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ger,
    Prachtige foto's. Grappig als je het zo naast elkaar ziet dan lijkt het inderdaad veel op elkaar. Je hebt het zeeuwsknoopje trouwens in verschillende kleuren. Ikzelf heb dezelfde als jij maar mijn moeder heeft een rode. Pracht van een plant.
    Groetjes Renata

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schitterende bloem is dat.
    En die groeit gewoon in jou tuin?
    Je hebt echt oog voor schoonheid.
    Een fijne dag Ger.
    Liefs van Romy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heej Ger

    ohhhhh ik ben er zo dol op het zeeuwsknoopje en wat leuk om ze zo samen te zien op de foto.
    Wat is het genieten he Ger:-))
    heerlijke zomerrecepten heb je zo'n salade daar kun je mij voor wakker maken mmmmm
    een mooie zonnige dag en lieve groetjes van mij.

    irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik vindt de kleuren van het Zeeuwse knoopje zo mooi!!!
    Vorig jaar was ik in Vlissingen en daar liep een "promotieteam" door de stad, mensen vragen stellend......ze wilden onderzoeken of het aan zou slaan als er een bakvorm zou komen in de vorm van de zeeuwse knop......ik was VERBAASD......hoeveel mensen er nog nooit van gehoord hadden!!!!Als kind vond ik het altijd net een taartje:).
    Moet toch eens gaan shoppen voor een plantje......

    Groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een beauty.
    Zo groot had ik ze nog niet gezien. Ze zien er zo teer uit, maar ze kunnen tegen een stootje, echt zeeuws???
    Dank je voor je snelle reactie, au...
    Groetjes, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is het toch een mooie tuinplant dat Zeeuws Knoopje, ik heb deze ook in de tuin staan.
    En wat een prachtige gelijkenis met het sieraad waar de naam van is afgeleid.
    Mooie foto's weer Ger en nog bedankt voor de lieve felicitatie voor mijn zus.
    Hier op het moment een flinke regenbui, dus heb ik even de tijd om alles weer wat bij te lezen en het 2e voordeel is dat ik vanavond niet met de gieter in de weer hoef hihi.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ger, wat is dit mooi. Prchtig gefotografeerd en inderdaad, het lijkt wel of het een naar het ander genoemd is. Groeten van Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag lieve Ger,

    Wat een schitterend duo laat je ons zien, beide betoverend mooi. Het Zeeuwsknoopje daar ben ik ook zo verliefd op maar op een of andere manier wil het hier niet lukken jammer genoeg. Je ziet inderdaad heel fraai de gelijkenis met de Zeeuwseknop. En tja.....ik blijf het herhalen hoor, je foto's zijn weer van grote klasse, echt genieten omdat allemaal te bekijken.

    Veel zomer geniet momenten,
    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto's en zo is wel duidelijk waar ie z'n naam aan dankt. Vorig jaar kocht ik een klein plantje, dat nu al is uitgegroeid tot een prachtige pol, we zeiden net van de week nog tegen elkaar - dat spul moeten we nog meer hebben. Dat doet het zo goed op de klei!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig zowel het knoopje als het knopje,het bloemetje komt zekers in ons pluktuintje in meerdere kleuren,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ger... het meer van Annecy staat al heel lang op ons verlanglijstje.. omdat we pas op zaterdag in onze accommodatie konden in Toscane hebben we dit er vooraf an vast geplakt.. we gaan nu op dinsdag rijden...als we daar zijn hebben we al vast een stuk van de reis er op zitten,kunnen we even bijkomen, en het mooie meer bekijken..
    Om dan vervolgens zaterdag verder te reizen naar Toscane...ik heb er zin in.
    Lieve groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een hele mooie tere bloem, door jou op voortreffelijke wijze vastgelegd.

    Ik zit gewoon te genieten van al dit moois.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.