dinsdag, oktober 25

***Kweepeer***

Een van de heerlijk smakende vruchten die voor mij zeker in de herfst aan bod komt in de keuken.

Enkele dagen geleden nam ik er  wat mee van mijn Turkse supermarkt waar ik graag kom als ik weer eens opzoek ben naar wat lekkers en gezonds wat van ver komt.

Thuis ging ik verder op het WWW op zoek naar 'n  receptje,
en omdat ik niet enkel graag mijn smaakpapillen laat werken tijdens het proeven en mijn neus wat werk laat doen om een geur op te snuiven,
 geef ik ook mijn ogen de kost.

Kom tijdens mijn zoektocht al snel uit bij afbeeldingen en de foto die mij aanspreekt daar klik ik op en ga de tekst lezen die bij die foto staat.

En ik had geen spijt van mijn keuze,
kwam op een hele leuke weblog uit waar ik een poosje bleef lezen en kijken,
het water liep me in de mond bij het zien van die heerlijke recepten.
Zou bijna vergeten dat ik opzoek was naar een kweeperen recept;-)

Ik ging aan de slag in mijn domein wat keuken heet
en 20 minuten later rook het daar heerlijk naar een fris-zoete-fruitige geur met een vleugje kaneel en kruidnagel.

Omdat ik zondag gasten kreeg aan tafel en de keuze dit keer was gevallen op wat herfst gerechten zoals:
Krokant gefrituurde paddestoelen als starter met een dip van peer-vijg mayo
Kode kool met appel
Mini spruitjes
Reinischer Sauerbraten
Wildezalm mootjes gemarineerd en omwikkeld met pancetta
Italiaans spek afkomstig van de varkensbuik
dat ongeveer gedurende 3 maanden aan de lucht gedroogt is
en wordt gekruid met zout, peper en andere kruiden zoals kaneel,nootmuskaat en kruidnagel
De niet gerookte versie wordt opgerold in een worstvorm. Het vel wordt dan eerst verwijderd. Men noemt dit Pancetta Arrotolata, en het bevat minder vet
  Kleine trostomaatjes die ik voor het oog aan de takjes liet zitten en met de zalm
zachtjes gaar stoofden in de oven
Gefrituurde rosti in de vorm van 'n herfst blad
Luchtig opgeklopte aardappelpuree
Zoet-zure rode kool sla
en bij dat alles zou een gestoofde Kweepeer wel smaken
die ik serveerden uit een glazen pot op tafel

een dessert van Créme brûlee, zodat ik endelijk mijn brandertje eens kon uitproberen om de bruine suiker te karamelliseren.....

***
 
***

***


***


Wie inmiddels trek gekregen heeft en het recept wil weten van de gestoofde kweeperen
neem eens een kijkje op het blog van

kijk bij label kweepeer

***

Website waar leuke info te vinden is o.a over kweepeer




LIEFS,
Ger
                      



23 opmerkingen:

  1. Het ziet er weer prachtig verzorgd uit Ger..... geweldig leuk zoals jij je onderwerpen weet te kiezen en er altijd iets moois van maakt.

    Die herfst gerechten staan mij ook wel aan....helaas behoorde ik niet tot de gasten....hahaha....dat was wel smullen he.

    complimenten voor je prachtige bolog.

    lieve groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Ger maak me gek maak me gek....
    En dit op de vroege morgen, het water loopt me in de mond.....werkelijk....heb nog niet ontbeten (ja, ja, ik weet heel slecht ;0)
    Dit is toch zeker een 5 sterren maaltijd, je gasten boffen maar met zo'n vriendin........
    Oh ik zou elke week wel bij je op visite komen als ik je vriendin was
    ;0)
    Maarre......ga je ons ook nog verblijden met alle beelden, of was het toen al op....?
    Nu ja misschien recepten dan...?
    Alleen die dan geschikt zijn voor beginners dan........
    Fijne dag
    En met veel honger hier.....groetjes van mij
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ger,
    Wat een heerlijke aanblik, die kweeperen in dat mooie glas.
    Jeetje, wat maak jij een werk van een etentje bij jou thuis. Ik kom ook maar eens een keertje bij je eten... Hieruit blijkt maar weer hoe koken jouw hobby is. Heerlijk hoor, en heel fijn voor jouw gasten want die krijgen een waar koningsmaal voorgeschoteld.
    De plaat die je hebt afgebeeld is ook erg mooi, dit soort botanische tekeningen vind ik echt prachtig...
    Ger, ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. IK KRIJG HONGER!!

    WAT LEKKER ALLEMAAL.

    IK WIL ZELF OOK NOG EEN KWEEPEER IN DE TUIN.
    WANT IK HAD ERIN EEN OUDE LANDLEVEN OOK AL OVER GELEZEN.

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een menu, Ger...het lijkt bij jou wel een 5 sterren restaurant!! Het moet een feest zijn om bij jou aan tafel te zitten, dat kan niet anders!! Kweeperen heb ik naar mijn weten nog nooit gegeten...is de smaak soortgelijk aan een doorsnee peer, zoals wij die kennen van de groenteboer?

    Ik wens je een hele fijne dag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmm, dat ziet er heel erg lekker uit! En mooi gefotografeerd ook. Ik ga ook vaker bij een Turks winkeltje fruit halen, daar hebben ze net weer andere dingen.
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja.....ik heb ineens een enorme trek gekregen na het lezen èn zien van die heerlijke dingen die je heb klaargemaakt.
    En wat een prachtige foto's weer.
    Ik heb toevallig laatst net een artikel over de Kweepeer gelezen, weet niet meer of dit nou in de Seasons of het Buitenleven was, maar daar stonden ook allemaal heerlijke recepten in. Ik heb daaruit begrepen dat het niet een vrucht is die zo uit de hand is te eten, maar heerlijk smaakt in gerechten.
    Wat een heerlijk bourgondische dis heb jij je gasten voorgeschoteld, je bent echt een keukenprinses Ger.
    Wens je een fijne week.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmmmm tjeemie ziet met behoorlijke trek in me maag hahaha wat een lekkere dingen lees ik allemaal .... prachtige foto's ....fijne dag lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een heel recept zeg...wat heerlijk allemaal! mooie foto's!!

    Lieve groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo je heb er werk van gemaakt, en die kweeperen in de glazen pot zien er heerlijk uit. Mooie pot ook trouwens.

    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wauw mag ik aanschuiven:)) heerlijk zeg! en je schitterende foto's kunnen zo in een kookboek!!
    ohh dat toetje.. creme brulee.. mijn lievelingsdessert.. is dat gelukt met je brandertje?

    fijne avond!
    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schitterende foto's en wat een heerlijk diner heb je voor je gasten gemaakt! Bedankt voor de link naar mijn site. Ik kan bij de statistieken zien dat er al heel wat kijkers via jouw blog bij mij terecht zijn gekomen.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ziet er allemaal heerlijk uit zeg! En wat een verwennerij allemaal voor je gasten.

    De foto's geven alles prachtig weer en eerlijk gezegd loopt het water mij mond uit.

    Ik heb ook een kijkje genomen bij Caroline op haar blog en wat een heerlijke recepten allemaal.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ...kaneel....peer....vijg.....spruitjes....tiens,over die laatste 2 postte ik ook net..... maar wel niet als recept..... heb zo laat op de avond nog helemaal trek in iets lekkers gekregen.... verdorie Ger....
    Bye ;-)
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kun je die in Turkse winkels kopen? ja, ik kom nooit in Turkse winkels, da's een beetje ver rijden voor mij, in dit plattelandsdorp is er geen..
    Ik heb wel kwee appels, is alleen een andere vorm,en die komt altijd iemand halen om er gelei/jam van te maken, en llekker dat dit is... ik krijg dan altijd een potje, maar nu ik dit zo zie...ik denk dat hij ze volgend jaar niet meer krijgt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het water loopt me in de mond, wat een menu Ger. Je hebt me wel op een idee gebracht om kweeperen te zoeken bij de Turk.
    Ik heb een boom in Frankrijk geplant, hij had veel bloesem, maar geen vruchten, ach, het is nog een jonge meid hè. Ik heb wel een paar keer verlekkerd langs een boom gelopen die vol hing bij mensen uit het dorp, maar ja om nou als jattende Nederlandse te boek te staan dat ging me wat te ver.

    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi ,

    Wat een geweldig mooie serie weer zeg prachtig gedaan mooie tekst .
    Alleen is het wel allemaal lekker maar de pondjes he ?

    Gr Wendelien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je gasten treffen maar met zo'n goede kok! Het klinkt allemaal heerlijk en ook de foto's beloven veel goeds. Vind de afbeelding boven je post ook zo mooi; echt nostalgisch.

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh lieve Ger wat zit jij iemand lekker te maken ik zit te kwijlen ha ha wat een kunstenaar ben jij in de keuken zeg complimenten hoor ik doe het je niet na
    bij mij gaat tegenwoordig alles in één pan hoe minder panne hoe liever
    maar i probeer wel gezond te eten hoor maar zoals jij het doe Mmmmm.......heerlijk ziet er echt fantastisch uit eet smakelijk en een heel fijn weekend hartelijke groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. oh Ger wat lief dat je zoveel tijd in het uitzoeken van mijn takjes hebt gestoken!!
    ik heb al veel van je steekwoorden opgezocht maar ben er nog steeds niet helemaal uit.. toch vreemd hè dat eigenlijk niemand de naam van deze mooie struik/boom weet!
    dank je voor de moeite en ik ga nog even verder zoeken met jouw steekwoorden!

    fijne avond!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het ziet er allemaal heerlijk uit en wat een mooie foto`s heb je ervan gemaakt,....lieve gr,...xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooie en goede post. Wij willen juist een kweeperenboom aanschaffen. Het leek me zo gezond om ze als bindmiddel te gebruiken en de vruchten zien er zo mooi Rubens uit!

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Ger.
    Mooie posts telkens weer.
    Zit mijn "kok" hier bij me en vraag ik of zij weet wat een kweepeer is. Heeft ze dat toevallig vorige week op school iets over gehad.
    Even een vraagje tussendoor: heb jij een restaurant of zo??
    Je bent zo ontzettend goed met recepten ed.
    Groetjes Marga

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.