maandag, oktober 8

EDAH nostalgie


EDAH
.........wie deed er vroeger niet de boodschapjes...
zeker in het zuiden des lands

ik wel in elk geval als kind omdat die winkel bij ons op de hoek van het plein was naast de drogisterij

als kind vroeg ik me niet af wat die winkelnaam te betekenen had,
en later ook niet,want daar kwam ik enkele maanden geleden pas achter toen wij op 'n zondagmiddag  het EDAH MUSEUM bezochten

♦♦♦

♦♦♦
We werden gastvrij welkom geheten met koffie of thee door een enthousiaste oud-medewerkster van EDAH die ons even later rondleiden in een omgeving van film,documenten, reclame-uitingen en veel historische inventaris


je ziet de hulpmiddelen die de kruidenier van vroeger had om zijn werk te doen en de middelen die de moderne supermarktmanager nu ter beschikking staan

♦♦♦

♦♦♦

♦♦♦

♦♦♦

je volgt de weg hoe de taken van de slager, de bakker en de melkboer geleidelijk grotendeels zijn overgenomen door de supermarkt


♦♦♦

♦♦♦
laat ik nou altijd gedacht hebben dat het golvende patroon wat je vroeger vaker op kasboeken aantrof enkel voor de sier was.......
niet dus....... weet ik nu na rondleiding,
het was om frauderen in boekhouding tegen te gaan en te controleren, want als men in die tijd wat wilden verdonkeremanen werden er bladzijden uit het kasboek verwijderd 
dat was met dit patroon niet mogelijk zonder dat het opviel want dan liep de golvende beweging niet door maar had onderbreking.
het viel mij op dat ook EDAH vroeger al op de kleintjes letten.....
ze hadden namelijk op de postkamer hun eigen postverwerkingssysteem bedacht
wanneer de postzegel automatisch op poststuk geplakt werd kwam er tevens een stempeltje bij te staan van EDAH, zodat  personeelsleden die natuurlijk ook op de kleintjes moesten letten uit hun eigen beurs niet in de verleiding kwamen om privé post via de baas te verzenden,
staat zo raar hé.......verjaardagskaartje met postzegel en stempel van de firma waar afzender werkt;-)


er was zoveel te zien....
te veel om op de noemen
ik zou zeggen ga zelf eens 'n kijkje nemen.....
en beleef ook de route van TOEN naar NU


kocht in museum nog wat nostalgische kaarten , heb ze even gescand en wil die graag  met liefhebbers delen.......
wie weet hangen er straks bij jullie ook een aantal van deze afbeeldingen ingelijst in keuken of ander sfeerhoekje, oud kaartenklemmetje of gestoken in zo'n leuke Flower Frog die ik bij Bonjade  tegen kwam op haar Blog......











Bron fotokaarten fotografie:Theo Berkers en Frank Hardesmeets


Wens jullie allemaal een fijne (blog)week en lieve groeten!!!
Ger






32 opmerkingen:

  1. Wat een leuke Edah post, Ger! Van vroeger kan ik mij de Edah helemaal niet herinneren, mijn ouders deden de boodschappen altijd bij de Spar en later bij de Vivo. Pas veel later kwam in de buurt van ons dorp ook een Edah.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WAT EEN LEUKE POST!
    DE EDAH HADDEN WE OOK HIER IN NOORD-HOLLAND.
    IK KWAM ER VROEGER OOK MET MIJN MOEDER.

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh wat ontzettend leuk! dit doet me denken aan mijn kindertijd toen ik vaak en heel graag winkeltje speelde met van die mini doosjes waspoeder,koffie etc.
    eerlijk gezegd ben ik nog nooit bij de Edah geweest, die zit hier niet in de buurt.. maar erg leuk Ger!!

    fijne avond,
    lieve groet Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige leuke post dit. Ik heb met aandacht je verhaal gelezen. Ook ik wist helemaal niet waar de EDAH vanaf komt, leuk om daar op deze manier dan achter te komen.
    Bij ons op de hoek zat ook een EDAH, ging er vroeger heen samen met mijn moeder, dan door naar de melkboer, groenteboer en de slager.
    Tja die goeie oude tijd, waar is die gebleven, het doet me wel iets...
    Ik wens je een fijne week
    Lieve groet
    Patricia

    En..bedankt voor je leuke verhaal!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ger wat een gave post zeg SUPER, en je gescande kaarten erg leuk om inderdaad af te drukken op b.v een Canvas. Maar dit terzijde, en als ik de flyer zie voor de prijs hoef je het niet te laten lek hoor. Voor jou ook een fijne blog week, en geniet nog even van het mooie weer.
    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo lieve Ger en Har

    Pure nostalgie.....wat is dit geweldig om te zien, Ger je hebt er wederom iets héééél mooooois van gemaakt.

    Dit ga ik zeker een keer bezoeken.

    Lieve groetjes en we hopen het beste want we blijven positief.

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke post zeg. Ik ken het helemaal niet,maar wat een leuke foto;s heb je gemaakt zeg. En wat heb je leuk geschreven. Liefs Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw wat geweldig zeg,wat zag het er vroeger prachtig uit,was het nog maar zo,ik ken de Edah alleen van horen zeggen,wij hadden de Spar,echt leuk om zo een museum te bezoeken,fijne week,liefs Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohn wat leuk zeg!! Nostalgie! We deden vroeger altijd boodschapjes bij Edah. De foto's zijn geweldig. Wat zou ik daar eens graag heengaan, alleen al om die mooie kaarten te kunnen kopen! Is het een tijdelijke tentoonstelling of permanent geopend?
    Leuk dat je dit met ons deelde, daar word ik blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zit helemaal te genieten, Ger! Ik ben dol op nostalgie! Zo leuk het oude winkeltje en die oude reclameplaatjes!
    Fijne avond en groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nostalgie ten top, heerlijk, ik kan uren in zulke museums snuffelen en ik word dan erg hebberig van al die oude blikken..
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk!! ik heb wecht genoten, en ja ik woon ook in het zuiden maar dat wist je al denk ik, en ik ben ook ooit bij de Edah geweest, maar niet zo ver terug in de tijd, dit soort winkeltjes waren hier toen VIVO..
    Je schrijft wel: toen moesten ze het met deze winjkel inventaris doen..maar weet je ze hebben nu dan misschien wel 35000 artikelen of zo, maar hoeveel soorten heb je nodig? als ik die winkeltjes eens bekijk, staat daar alles wat wij gemiddeld eten, alleen nog geen "andere landen eten' maar miste je dat toen? nee toch, nu is het onderhand al niet speciaal meer om in het buitenland te eten omdat je dat thuis ook altijd eet...
    En dank je wel voor de plaatjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. lieve Ger,wat een enige post is dit,zit tegenieten.zo echt vroeger,ik kan het me nog heel goed herinneren,ik heb nog boodshappen gehaald voor mijn moeder en dat moest uit de vakken komen,en je kocht alles per ons,en in punt zakjes.Ook stond je netjes in de rij op je beurt te wachten.

    bedankt voor je lieve reactie bij mij ,bedankt hoor

    lieve groetjes GREET

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een weetjes over de Edah, prachtig om al die spullen terug te zien, ooit gebruikt door oma of mijn moeder en later hebben wij ook nog bij de Edah geshopt, wat zijn er toch mooie etiketten verloren gegaan, staat toch veel leuker zo'n mooi etiket op je pak Maizena..ik gebruik het nog steeds hoor.
    Dank je wel voor de tip, ik ga er zeker een keer naar toe.

    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Ger,

    Dat is nog eens leuk om terug in de tijd te gaan! Lijkt me heel interessant dit museum. De oorsprong van de naam Edah wist ik ook niet. Dus drie Friezen die naar het zuiden kwamen en daar een gigant werden, althans voor nederlandse begrippen.
    Liefs en verder de beste wensen voor jullie beidjes!
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Ger, wat een geweldig leuke blog! Wij zijn dol op 'old ads' en nostalgie, nooit geweten dat er een heus edah-museum is! Ook leuk weetje van de boekhoudboeken, ik heb het mijn boekhouder laten zien ;-)Dank voor de rondleiding! Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit is pure nostalgie. Het lijkt me leuk om het museum te bezoeken. De Flipjes boekjes heb ik vroeger versleten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dag Ger,

    Wat een leuke reportage. Ik kan mij echter niet heugen dat ik vroeger ooit boodschappen heb gedaan bij de EDAH. Ik denk dat wij in Vlaardingen niet zo'n winkel hadden.
    Wel sprak ik laatst in het verpleeghuis bij mijn ouders de eigenaren van de buurtwinkel waar wij kwamen. Deze mensen wisten precies wie wij waren en waarschijnlijk ook wat wij daar vroeger kochten. De buurtwinkel bestaat al jaren niet meer. Waarschijnlijk over de kop gegaan door de concurrentie van de opkomende supermarkten, zoals de EDAH. Maar ja, zo is het gegaan in het leven.

    In ieder geval is het leuk om dat stukje nostalgie te bewaren. Bedankt!

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo lieve Ger,
    Wat moet het heerlijk geweest zijn om in dat museum rond te wandelen. Wat een prachtige spullen hebben ze daar allemaal staan. Ik ben echt gek op dit soort dingen. Prachtig beeld geeft het van hoe alles er vroeger aan toe ging. Ik dacht ook altijd dat die gekleurde bladzijden van die boeken alleen maar voor de sier waren, wat leuk om dit nu te lezen. En dan die plaatjes, zou ze zo allemaal willen uitprinten en in een lijstje willen doen... Dank je wel dat je ons even meenam naar dit prachtige museum....
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat is een leuk bezoek aan de supermarkt op zondagmiddag. Ik zou graag weer eens in een ouderwetse supermarkt rond willen lopen, zoveel kleiner dan de supermarkt van tegenwoordig en veel overzichtelijker door een veel kleiner assortiment.
    Prachtig verslag. Lieve groet,

    ps Onlangs zijn we ook weer in het ambachten- en speelgoedmuseum geweest in Terschuur, echt iets voor jou ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een super leuke post! Leuk om al die oude supermarkt artikelen bij elkaar te zien!
    Grappig ,het verhaal van de kasboeken!
    Dank je wel voor de mooie platen.
    Ik heb ze gelijk opgeslagen op de pc.

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een geniet post heb je ervan gemaakt Ger, het lijkt me echt een geweldig museum om eens rond te wandelen.
    Volgens mij hebben wij hier geen Edah gehad, we moesten het doen met de Spar en Simon de Wit maar dat zal wel iets heel plaatselijks geweest zijn.
    Je zou eens naar Hoorn moeten gaan daar het je het museum van de 20e eeuw dat is ook zo leuk, alleen zie ik daar altijd zoveel leuke dingen voor in mijn huis en helaas is niets tekoop daar :)
    Lieve groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ohhh....wat een leuke post vol jeugdsentiment aan hoe de kruidenierswinkel er vroeger uitzag.
    Wij hadden hier dan wel geen Edah, maar ik herken veel dingen in het winkelinterieur die bij ons in het dorp de kruidenier (bij ons de Vivo) ook had.
    Met het boodschappenboekje van oma om wat boodschappen voor haar te halen, waarin dan het verschuldigde bedrag werd opgeschreven. De vele dingen die nog werden afgewogen en in papieren zakken gedaan en het snoepje wat je kreeg als je wegging.
    En ik heb weer wat geleerd Ger, zoals de naam Edah en het nut van het golvend patroon van de kasboeken, wel slim bedacht.

    Fijne dag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een heerlijke geniet post is dit......Zijn er nu nog Edah's trouwens....? Of zijn ze er mee gestopt....? Heb er een aantal jaren geleden nog wel gewinkeld.
    Wat veel leuke weetjes ook, vind die van het golf patroon zo slim bedacht......nooit geweten ook.
    Enne....wat lief om de flower frog even in het zonnetje te zetten.
    Vind ze super. Heb je er zelf ook ééntje thuis....?
    Jij weet vast ook wel waar ze voor gebruikt werden.......idd....bloemen mooi in je vaas mee te schikken.

    Alles goed met je.....?
    Enne wat een bijzondere pompoen heb je op de 3e foto in je header staan......?
    Foutje der natuur....?
    Dat zijn de mooiste altijd ;)

    Fijne avond

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  25. great presentation and so beautiful posters from the old times! thanks for the lovely tour+groetjes uit Rijswijk.-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Leuke post en een goede reclame voor het museum. Een genot om even in te kijken. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super leuk post zeg! ennuh bij mij waarschuwingen fijn dat je dat even meldt zeg! Niemand heeft het er nog over gehad ga dus nog wel even kijken hoe en waar het weg komt want ikzelf heb niets aan mijn blog veranderd.
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een mooie post gevuld met nostalgie... Weet nog dat mijn vader op zaterdag altijd met een lijstje richting de Edah ging voor de wekelijkse boodschappen ;)

    Fijne dag. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bedankt Ger! Voor deze leuke en vooral nostaligische reportage en het willen delen van de kaarten. De Edah....ja moest vaak mee met mijn moeder op de fiets van de ene kant van Etten-Leur naar de andere voor 10 pakken melk en dat om de paar dagen. Met een broer en zus wel herkenbaar voor vele! Hartelijke groet Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een nostalgie!! Zo ontzettend leuk vind ik dit. Het is net of de tijd stil heeft gestaan.
    Prachtige post heb je ervan gemaakt.
    Fijne avond groetjes Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Ger, bedankt voor je leuke reactie op m'n blog. Sterkte en beterschap voor je man; ik hoop dat jullie snel goede berichten krijgen.

    Wat een leuke post met een overvloed aan heerlijke foto's! Bedankt voor het delen, leuk!!

    Fijn weekend, geniet van de zon en je warme thee in de serre (zon? die zie ik hier niet!)

    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een geweldige post over de Edah!
    wij hadden vroeger in het dorp de Vivo en later de Spar en pas later de Edah, heb er veel boodschapjes weggehaald :-)
    wat een geweldig museum zeg, wist niet dat dit er was, wat een nostalgie, prachtig !!!
    ga nog even bij je heerlijke paddenstoelen kijken:-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.