vrijdag, juni 11

In Flanders Fields


Op verschillende blogs zag ik ze al voorbij komen....de prachtigste foto's van de  Klaproos....de teer uitziende bloem met haar rokje van dunne bloemblaadjes bijna doorschijnend...
Het doet me altijd terug denken aan mijn kinderjaren, de lange warme zinderende zomers..... als we er op uit gingen om in de omgeving langs de korenvelden te lopen met het goud gele graan wat wuifden in de wind met aan de rand van het veld  het rood,wit, blauw, van Klaproos, Margrietjes en Korenbloem....

Maar sind ik enkele jaren geleden naar de prachtige Westhoek van Vlaanderen ging en door de omgeving reed  van Poperingen en Ieper viel mijn oog op de vele,vele velden met witte kruisjes.....
waar de slachtoffers hun laatste rustplaats gevonden hebben die sneuvelden in de Eerste Wereldoorlog.
Hier speelden zich de gruwelijkste veldslagen aller tijden af. In de slag bij Passendale bijvoorbeeld sneuvelden in 1917 in 103 dagen 500.000 soldaten in 'een hel van modder en vuur'.

Papaver en Klaprooszaadjes kiemen gemakkelijk in omgewoelde aarde, tijdens de oorlog was er heel wat slagveld aarde door mens en wapen omgeploegd.
En na een tijdje stond het strijdperk plots in een rode papavergloed, de link met de kleur van het gesneuvelde bloed was vlug gemaakt.
Ik woelde bij het maken van deze foto's wat aarde om in eigen tuin en legden de poppies daar neer........

MC. Crae veldarts in die tijd moet dan ook duizende klaprozen hebben zien bloeien toen hij in 1915 het gedicht schreef.



De poppies zijn het symbool van die oorlog geworden en  sinds 1929 (uitgezonderd 1940 tot 1944 wordt hier iedere avond, klokslag acht uur, door een groep klaroenblazers  de Last Post geblazen en kan je onder de Ieperse Menenpoort de oorlogsslachtoffers  mee herdenken. Het trompetgeschal gaat door merg en been. De Ieperse Poort vormt een ideaal decor voor de dagelijkse hulde. De papieren klaproos-kransen ontbreken nooit.



Jullie zullen begrijpen dat ik na mijn bezoek aan Ieper de Klaproos met andere ogen ben gaan zien.
En voortaan in gedachten  even stilsta bij de vele slachtoffers die vielen in de omgeving .
************************************************************************

Maar het leven gaat door en ik maakten nog wat plaatjes van de Klaprozen die in bloei staan en waar manlief vanmiddag voor mij een veldboeket plukten
 


Fijn weekeind!!!
Lieve groet,
Ger





21 opmerkingen:

  1. wat een prachtig verhaal ger! ik wist wel dat de klaproos symbool voor de eerste wereldoorlog stond, maar niet het verhaal erachter, prachtig! en wat een mooie foto´s, lief van je man, dat veldboeket.
    fijn weekend, groetjes van jootje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een indrukwekkend verhaal, Ger. En het gedicht....slik. Bedankt dat je dit met ons deelt. Ik wist dit niet en ik hou wel van deze geschiedenisverhalen, boeit me enorm.
    Prachtig veldboeket ook!
    Bedankt voor je lieve berichtje op mijn gedichtenblog, doed me goed.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, prachtig. Meid wat een prachtige post weer. En wat geweldig dat alle gevallenen daar dagelijks herdacht worden.
    En je man plukte zomaar een mooi veldboeketje voor je. Dat is lief en het staat schattig in die pot.
    Fijn weekend!
    Lieve groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Dat verhaal kende ik niet. Weer wat geleerd.
    Hier bloeien ze ook in de tuin, sinds we aan het rommelen geslagen zijn. Hoewel ze niet altijd de plaats uitzoeken waar ik ze hebben wil, kan ik het toch niet over m'n hart verkrijgen ze weg te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi gedicht en wat een verhaal lieve Ger. Een stukje geschiedenis en daardoor zal ik die prachtige klaproos ook met heel andere ogen bekijken. Heel indrukwekkend allemaal.
    Ik heb de Oriëntaalse Papaver in de tuin, slechts twee bloemen dit jaar, maar o wat zijn ze mooi. Ik heb er toevallig gisteren een post van gemaakt....maak ze altijd vooruit in Windows Life Writer, daar kan je de posten opslaan.
    Ik vind je Veldboeket met de klaprozen prachtig, wat weet jij toch een heerlijke sfeer te scheppen iedere keer weer.
    Ik wens je een heel fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat super leuk dat er zo snel een volger is. Ik ben meteen naar je blog gegaan en was danig onder de indruk, zowel van het verhaal als de foto's.
    Heel mooi!!! Anouk was ook blij met je.
    Fijn weekend en groetjes Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooooh Ger, wat en indrukwekkend verhaal!
    Deze geschiedenis kende ik ook niet! Dan bekijk je het inderdaad net een hele andere gedachte..
    je hebt er een hele mooie bijzonder post van weten te maken!
    Weergeven met mooie foto's en een prachtig gedicht!

    Wat een schat, die man van jouw!
    Het veldboeket staat daar heel mooi te wezen!

    Fijn weekend,
    Lieve groetjes, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ger,

    Wat een mooi blog met ook prachtige foto's! Ik ga het zeker ook volgen!!
    Bedankt voor je reactie!!

    Lieve groetjes Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O Ger wat heb je toch een geweldig blog !! zo mooi...ik heb alles even nagelezen..de haring...de aardbeiensoep !! yammie!! de zwarte violen....prachtig !!!! en dan die heerlijke frepee....yammie yammie......kortom ik heb genoten bij je vandaag !! zoals altijd !!!

    Fijn weekend lieve groetjessss Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je ons weer verwend met je verhaal en meer dan geweldige foto's. Bedankt Ger en een heel fijn weekend,
    groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ger,
    ik had je site nog niet bezocht, maar ik zie dat ik dat eerder had moeten doen.
    Wat kan jij kippenvel creeëren.
    Mooi verhaal, geen onzin, rustig (heb ik net nodig) en die kleuren, spatten van het scherm.
    Dank je wel, en als ik langs de klaprozen rijd, vind ik ze altijd al prachtig, maar nu hoor ik bijna de trompet erbij.

    Geef die man van je een dikke klapzoen.

    Groetjes, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kippenvel kreeg ik van je tekst en het prachtige gedicht. Ik ben blij dat je daarna ook zulke mooie foto's plaatste om even op adem te komen. Mooi hoor. Groeten van Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb genoten van je verhaal Ger, net zoals van de mooie foto's. Ben dol op klaprozen, zo teer maar fel van kleur!
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig verhaal Ger, mooi om de achtergrond te weten, doet dan net wat meer als je deze toch al bijzondere bloem zie. En wat een boeket heb je staan, geweldige foto's ook van de klaprozen...ik heb er weer van genoten, heel fijn weekend, lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kreeg wel kippevel bij je verhaal hoor!! Ik zie dan gelijk de witte kruizen van Holten voor me waar ik als heel klein meisje al naar toe ging met mijn ouders. Mijn opa is omgekomen in een concentratiekamp, dus het heeft voor mij altijd een dubbele lading. voor heel veel mensen gezinnen en families vormt het verleden de toekomst het heeft altijd invloed op je denken en doen. Ik vind dat de klaproos er een heel andere lading van krijgt. Ik weet niet of ik dit leuk vind eigenlijk!
    ik beschouwde de klaproos als een vrije geest en nu ja dan hebben we het aan hen te danken dat wij vrij kunnen denken en leven dus misschien toch??
    OOh wat een donker verhaal ik kijk liever naar je prachtige boeket hoor!!
    Ik wens je een heel fijn
    weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt Ger voor je mooie woorden, doet me goed!
    Groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ger,mooie klaprozen en,een bijzonder verhaal de klaproos zal ik nu met hele andere ogen bekijken.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Ger, via Lynda kom ik hier! Ik wilde je bedanken voor die tip -de ouderwetse winkel in Alkmaar-; wij zijn daar namelijk eens geweest en hebben genoten van alle spullen in die zaak. Maarrrr....ik was de naam kwijt en kon 't maar niet terugvinden. Dankzij jou dus wel: bedankt!!

    Maarrrr, nu ik hier toch ben: wat een prachtige foto's van dat boeket papavers, helemaal geweldig voor die blauwe achtergrond!! Super! Ik ga je volgen en later nog eens (alles?) bijlezen.

    Je bent ook van harte welkom bij mij!

    Groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit vind ik een bijzonder verhaal,de bloemen zijn echt prachtig en die jou man geplukt hebt en zo in de pot is een wauww warrd,zoo mooi!lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig stukje hier!! Ik woon trouwens ook in deze hoek :D
    Dat gedicht van die Major kende ik, ja, zo mooi! Er komen hier in de regio ook vaak Amerikaanse, maar ook Canadese (en andere) toeristen, vooral bij de herdenkingen. Ik woon hier heel graag, hoewel ik opgegroeid ben in Zuid-Limburg/Nederland.
    Fijne dag voor jou, ik kom graag terug... had je wat uit het oog verloren, maar ontdek nu pas dat ik je link niet op mijn eigen blog heb staan. Komt verandering in, nu gelijk! :)
    Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De Last Post is inderdaad enorm beklijvend, dat doet echt iets, daar kan je niet onbewogen bij blijven. Jaar in, jaar uit, weer of geen weer, elke avond wordt de Last Post gehouden, klokslag 8:00 u zoals je al schreef. Elke dag opnieuw wordt het stil, dan stopt even alle verkeer onder de Menenpoort en hoor je enkel nog de klaroenblazers, onbeschrijflijk. Hoeveel keer ik het ook al gehoord heb, het blijft wat met je doen.
    Groeten,
    Marian
    Bedankt voor je mooie reactie op mijn post.

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.