zondag, juli 8

Kruisbessen















Het was een gezellig virtueel ''zoemende bijenkorf''
in mijn vorige post met al die aardige reacties, ik dank jullie allemaal hartelijk daarvoor!!!
                ***




En gezellig was het donderdag ook toen wij 'n dagje opstap gingen met onze 2 kleinkinderen,
we streken onderweg neer langs een aspergeveld waar een uitnodigende picknicktafel met boomstam banken stond.....kleedje op tafel en het home made lekkers uit de koeltas lieten we ons goed smaken.

Tegen twee uur in de middag reden we in het dorp Udenhout naar de biologische fruitpluktuin 'De Sprankenhof
waar we gingen kijken of er wat te plukken viel....

Ja....ja,hoor...gezellig, kom ter in... ..... zei het meisje  in het winkeltje met de voor ons  welbekende Brabantse gastvrijheid.

De kruisbessen kunnen geplukt worden,geel en rood,als jullie geluk hebben hangen er ook nog frambozen, want daar gingen de meeste plukkers de laatste dagen voor.

Nou zolang als we er vorig jaar over deden om een bakje vol te krijgen...zó snel ging het nu met 4 bakken en 4 plukkers en heel veel kruisbessen aan de struiken.




en dat was maar goed ook want wat was het warm tussen de vele kruisbessen struiken in de felle middag zon...


toen de bakken vol waren en de armen vol krassen van de stekelbessen die hun naam wel eer aan doen....
snel naar de winkel met weegschaal en kassa en een plekje opzoeken in de schaduw op terras in de fruittuin met lekker bakje boerenroomijs

Nog wat door de leuke sfeervolle dorpen gereden, onder de bomen op terras bij De Rustende Jager 'n koel drankje genomen en tegen de avond lekker gegeten in gezellig boeren eetcafe in Biezenmortel, want buitenlucht maakt hongerig;-)

***
***
***
***
De volgende dag kruisbessen wassen en schoonmaken, 
top and tail zoals de Engelse dat zo mooi aangeven in hun kookboeken

***
***
***

in ruime pan op vuur zetten met een kaneelstok en een steranijs en laten pruttelen totdat de kruisbessen open gesprongen zijn,ongeveer 20 minuten

dan mag de kruisbessen compote nog in de mooie schaal afkoelen voor op de foto....
***
suiker voeg ik pas toe na volledige afkoeling want mijn ervaring is dat de compote dan minder suiker vraagt, net als bij rabarber

***
***
na afkoeling in bakjes en de vriezer in zodat ik weer een lekker voorraadje heb voor als ik een  kroezel vlaai ga bakken....die er dan ongeveer zo uit komt te zien


ja in het Brabantse zeggen wij kroezels:-)
Mijn schoonvader die jaren lang chef bakker geweest is zou zeggen: steekberen vlaai
maar dat was een Limburger die de allerlekkerste vlaaien bakten.




Wens jullie een fijne zonnige zondag!!!
Liefs,Ger

28 opmerkingen:

  1. Beste Ger,

    Ja, wij noemden het Stèkbêrenvlaai... Leuk om dit nog eens te zien zeg! Wij hebben met all macht geprobeerd ze hier te kweken maar het is te heet. Het eerste jaar hadden we een ceremonie om er dríe (jawel hoor!) samen op te eten. Iets anders konden we er niet mee doen... De struiken zijn doodgegaan, jámmer want ik mis zoiets. Zoals rode bessen, jeetje wat lekker zeg. Die koop ik in Atlanta wel eens als ze ingevlogen komen vanuit het noorden. Ook in Qúebec City aten we ze voor ontbijt in het hotel...
    Léuke post weer en met name ook erg leerzaam voor je kleinkinderen om dit samen te doen. Zoiets blijft altijd hangen voor hun hele verdere leven. Cultureel erfgoed, iets wat we al van generatie op generatie doorgaven...
    Okay, ik stop ermee. Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kruisbessen...doet me denken aan vroeger, als ik door de moestuin liep en overal lekker (kruis)bessen zat te snoepen :-)
    ik vind ze heerlijk !
    Wat leuk zo'n dagje naar een pluktuin en dan thuis helemaal in Stijl verder te bereiden.
    Elke keer als je een bakje uit de vriezer pakt, denk je weer terug aan deze heerlijke dag!
    Fijne dag
    lieve groet Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kruisbessen zien er overheerlijk uit! Foto's doen me aan vroeger denken, gingen we ook vaker kruisbessen plukken bij de buren. Ik ben zelf nog nooit in een pluktuin geweest, maar het staat wel op mijn lijstje om ooit nog eens te doen, lijkt me leuk! Groetjes en fijne zondag! Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige blogpost! Ik krijg zin in een steekberenvlaai.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, die pluktuinen! En wat leuk om dat samen met de kleinkinderen te doen!! Mijn ouders hadden vroeger ook kruisbessen in de tuin, wat hebben we daar van gesmuld!

    Fijne zondag.

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kruisbessen soms wel een beetje zuur maar wel heerlijk hoor, zeker als compote.
    Ger je hebt dit weer zo prachtig vastgelegd en de bijschriften zijn altijd prettig om te lezen.

    Jammer dat ik die lekkerste vlaaien nooit heb kunnen proeven, maar ik geloof je direct.

    Lieve Ger maak er weer een hele fijne en gezellige zondag van, en bedankt voor deze leuk post.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker Ger
    Kruisbessen zijn zooo lekker.
    Van de week gaan we ook weer naar de zorgboerderij
    Daar is ook een pluktuin (van groente en fruit en aardappels)
    daar plukken wij ook geregeld.
    Dus de kruisbessen kunnen we ook plukken...yummie
    Fijne zondag
    Groetjes
    Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat weer een gezellig binnenkomen bij jou lieve Ger.
    Ik heb net zo genoten van je verhaal als jullie de dag beleefd hebben.
    Heerlijk zo'n vers geplukte oogst Kruisbessen, wat zullen de vlaaien straks lekker smaken.
    Je heb alles weer prachtig weergegeven.
    Ik wens je een fijne zondag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk om zo met je kleinkinderen in een pluktuin te genieten van al dat moois..en dan zoveel plukken zodat je er heerlijke gerechten van kunt nmaken.
    Wij noemden het altijd "knoepbessen" ze stonden bij opa in de tuin en dan mochten we plukken zoveel we wilden, ze maken een "knoep" geluidje in je mond als je er één doorbeet..zo hebben we allemaal onze herinneringen, maar leuk om in een pluktuin weer de oude vruchten te kunne plukken..

    Geniet er lekker van na.

    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige post Ger....je hebt alles weer uit de kast gehaald zie ik wel....dit kun je wel overlaten aan jou.....heerlijk thuis bij Ger.
    Zelf ben ik ziet zo'n fan van kruisbessen....maar de foto's zien er zeer aantrekkelijk uit....ik zou gewoon een beetje moeten proeven!!!!
    Ik wens je nog een fijne Zondag & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gezellige post ,Ger!
    Heerlijk is dat hoor, bessen plukken!
    Hebben wij ook vroeger met de kinderen gedaan!! In ons vorige huis in Noorwegen, was ook een fruittuin!
    Heerlijk vaak plukken!
    Nu hebben we stekken meegenomen en die zijn gelukkig ook allemaal aangeslagen! Het vrucht dragen gaat nog wel even duren denk ik!
    Wij noemde de kruisbessen vroeger,
    klapbessen! Ik heb de rode soort in de tuin.
    Heerlijk zo'n compote ervan maken.
    En dan maar niet te spreken over zo'n stuk heerlijke vlaai!!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jah!, Die Brabanders weten wat leven is.
    De kroezels in 't blauwe bakske zijn om op te eten.
    Groeten, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk om dit zo op een mooie zomermiddag samen met je kleinkinderen te doen....Dat zijn dagen met een gouden randje hoor !!!!
    mijn opa had ze ook in zijn tuin en ik vond ze als kind heerlijk...Alleen, ik had wel héél vaak buikpijn als ik bij mijn opa was geweest.
    je vlaaien lijken mij echt verrukkelijk...Je hebt er een hele mooie en vooral sfeervolle post van gemaakt...Echt een hartje zomerpost !!!
    lieve groet...ELLY.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldige dag hebben jullie gehad met de kleinkinderen, heerlijk picknicken de omgeving bekijken en samen vruchten plukken.

    De eer om te proeven van de een steekberen vlaai heb ik nog niet gehad, helaas!

    Je hebt er weer een super mooie post van gemaakt.

    Een hele fijne zondag nog!

    Lieve groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Ger,
    Wat laat je ons weer veel heerlijks zien. Wat is dat toch leuk hè, om zelf te mogen plukken. Afgelopen najaar ben ik met mijn zusje en haar dochter naar een appelboomgaard geweest, waar we ook zelf mochten plukken. En hier in de buurt moet ook nog een aardbeienpluktuin zijn. Daar moet ik echt ook nog een keer heen...
    En dan lekkere aardbeienjam maken, of aardbei-rabarber compote, ook zo heerlijk...
    Prachtige foto´s ook weer. Lekker met jullie meegeweest op deze manier...
    Ik wens je een heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw ook al zo`n geweldige post,gaaf dat jullie dingetjes met jullie kleinkinderen doen,ik heb zitten genieten van je foto`s en die vlaai zou ik wel eens willen proeven haha,fijne week,liefs Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Stèkbessen noemen wij ze in de Betuwe, en inderdaad, ik heb ze ook in de tuin. Ik zoek alleen nog recepten om ze te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als klein meisje mocht ik ze altijd plukken in de moestuin van mijn opa en oma maar opeten!!! echt niet... ze zijn zo zuur.
    Maar misschien is mijn smaak veranderd en moet ik het gewoon weer eens proberen.
    Het ziet er wel heel lekker uit.
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat geniet ik weer bij je Ger, van je prachtige post en je schitterende foto's, ze kunnen zo in een kookboek of magazine!
    wat gezellig zo met je kleinkinderen op stap, puur genieten!
    hier in drenthe worden de kruisbessen kruusdoorns genoemd en als kind vond ik het knappen van zo'n kruusdoorn tussen mijn kiezen zo leuk en lekker!
    heerlijk ik waan me door jouw post even weer terug in mijn jeugd..

    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijke post is dit, de wijze waarop je het beschrijft geeft het gevoel er even aanwezig te zijn.
    En dat jullie genoten hebben van deze dag is duidelijk voelbaar.

    Heerlijk en vooral ook erg leuk om zelf alles te plukken, dat geeft het eindresultaat, een heerlijke vlaai nog een extra dimensie naar mijn idee.

    Inderdaad is de suiker in zo'n warme brei moeilijk te doseren en als het dan is afgekoeld merk je pas dat er teveel suiker is gebruikt. Handig dan om het pas later toe te voegen, daar heeft dit mutsje nog nooit bedacht;-)

    Gezellige post met prachtige foto's omlijnd, net als je vorige post, jullie oer gezellige hofje zou ik bijna zeggen, heel gezellig. En wat bloeien die Endless Summer Hortensia's uitbundig hé, hier ook één bloemenzee, echt PRACHTIG!!!

    Geniet van een fijne week,

    Liefs,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ohhh lekker die kruisbessen. Is het ook echt zo lekker als het er uit ziet???

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Ger,
    je vlaai ziet er heerlijk uit. het is ontzettend lang geleden dat ik nog iets met kruisbessen gegeten heb. bedankt voor je reactie op mijn blog. nu weet ik tenminste om welk vetplantje het gaat. ik heb wel een boek met tuinplanten, waarin verschillende sedumsoorten vermeld staan, maar deze soort dus niet. groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  23. prachtig zo pluktuin zeg ...en wat een foto's dat is al genieten heb ze nooit gegeten weet mijn vader was er erg gek op ...toch maar eens proberen ....prachtige post heb er van genoten ...fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat zijn die pluktuinen toch een leuke bestemming voor een uitje! Een post vol heerlijke foto's.

    Fijne avond. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ze zijn zo lekker, maar toch heb ik ze al jaren niet gegeten. De vlaai ziet er heerlijk uit en je foto's zijn ook weer zo mooi. Ik heb er van genoten.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat hebben jullie een super leuke dag gehad zeg!! En wat is het toch heerlijk om met de kleinkinderen op stap te gaan, doen wij ook regelmatig. Dat zullen ze leuk hebben gevonden bessen plukken met Opa en Oma en dan ga je er ook nog eens een lekkere vlaai van maken.
    Heelijk met een bakkie koffie in je prachtige tuin genieten van alles.
    Een en al gezelligheid bij jou.
    Ik zit ontzettend te genieten van je mooie post.
    Fijne dag lieve groet Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat ziet het er lekker uit! Mooie fotos!!!
    groetjes heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Alle complimenten voor de inspirerende en mooie site!
    Het enige wat ik mis is een lekker recept voor een kruisbessen vlaai.
    met vriendelijke groeten,
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.