zaterdag, januari 5

Moeder,het is goed zo....




Het verlies was er al voor het einde,
de rouw voordat het afscheid kwam,
Toen die onzekere verwarring
bezit van je gedachten nam.
Wij voelden mee met je stil verdriet.
Nu rouwen wij, maar treuren niet.


Geven en nemen,
het eerste was het belangrijkst: het geven.
Zo zul je in onze gedachten verder leven.
Mam, oma,oma 'bossen' bedankt voor alles
dat je voor ons deed!





........De donkere dagen voor Kerst bleven donker....
hier geen sfeerlicht , geen feestelijkheden,geen Nieuwjaars viering....
maar een volle week van ''slapen'' en waken, de klok rond aan het ziekbed van (schoon)moeder en oma in het verpleeghuis. Versterven staat omschreven als een langzame, milde manier van doodgaan......maar daar denken wij inmiddels héél anders over, het was zeer heftig om aan te zien en ik heb meerdere keren aangegeven dat het mensonwaardig is.
Volgens arts is het voor mensen rond haar sterfbed heftiger dan voor moeder zelf omdat het voor haar draaglijk was met morfine pomp.
Moeder heeft heel haar leven haast gehad en nou had ze tijd zat, in verpleeghuis hadden ze het ook nog niet eerder meegemaakt dat een bewoner in deze situatie van ziek zijn nog volle week leeft.
Normaal gesproken heb je verdriet wanneer je weet dat iemands einde nadert
maar wij hadden verdriet omdat moeder niet los kon laten om voorgoed haar ogen te sluiten.

Moeder heeft 29 december op 89 jarige leeftijd haar ogen voorgoed gesloten op haar moeders verjaardag.

En vandaag 5 januari op mijn verjaardag hebben wij samen met dierbare familie, vrienden en bekende afscheid van moeder,oma en overgroot oma genomen tijdens crematie plechtigheid.
Samen met ritueel begeleidster hebben wij er dagen aan gewerkt om moeder een ingetogen, maar warm en sfeervol afscheid te geven.

Je stapte uit het heden:

Je stapte langzaam uit het heden,
raakte de dingen kwijt,
vergat de dagen,
verstrikte in de nacht
en als wij je kwamen bezoeken
vergat je wie er was.

Je stapte uit het heden,
vertelde je verhaal steeds weer,
stelde dezelfde vragen,
haalde namen door elkaar,
wist niet meer wat je had geregeld,
belde nog maar weer een keer.

Je stapte langzaam naar het verleden,
wist onze namen niet meer
mompelde onverstaanbare woorden,
kende woede om verwarring
en met een glimlach zei je
dat je alles nog wist te noemen.

Je leefde langzaam in het verleden
waar je kind was
onbezorgd en blij
met veiligheid van ouders
een huis om thuis te zijn
waar je nog een leven had te gaan.

Je leefde in het verleden,
waar flarden mist
je gedachten versluierden
je het zicht ontnamen
wezenloos in het heden starend
waar de zon zijn stralen niet meer voor je scheen.


Je leefde in het verleden
had van toekomst geen weet
wist niet meer wat er gebeurde
en toen ook jouw lichaam verzwakte
zagen wij je wegglijden
bij ons vandaan
wij jouw kinderen
die in jouw verhalen
je ouders mochten zijn.

Je leefde in het verleden
was het heden allang kwijt.
Laat nu de dood je thuis brengen
je door het heden leiden
naar waar je alles weer zult weten
naar toekomst
naar eeuwige tijd.


Auteur: Theo Vertelman
Uit: De dood overleven


Jullie zullen nu begrijpen waarom het op mijn blog en in reacties stil was de afgelopen tijd, en ik denk dat het nog even stil zal blijven......

Voor jullie allemaal een gezond 2013 gewenst en lieve groeten!!!
Ger








51 opmerkingen:

  1. Ach, Lieve Ger,
    Van harte gecondoleerd!
    Dat het zo stil was op je Blog deed mij al vermoeden dat er iets aan de hand was. Het is volkomen begrijpelijk dat je gedachten de laatste weken ergens anders waren. Daar waar ze ook horen te zijn, bij je meest dierbaren.
    Ik wens je met je man en familie de komende tijd veel sterkte.
    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Ger en Harry, wil jullie heel veel sterkte wensen in deze zeer moeilijke tijden.

    Na zoveel verdriet en lijden is het inderdaad goed zo.

    In gedachten sla ik even een arm om jullie heen.....

    Liefs
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verdrietig bericht, lieve Ger! Bij deze mijn condoleances voor het overlijden van je moeder, jullie hebben een heftige tijd achter de rug, ook omdat zij het leven blijkbaar niet los kon laten en daarom nog een hevige strijd heeft gevoerd. En al heeft ze een prachtige leeftijd bereikt, het doet altijd verdriet om iemand los te moeten laten die er jouw hele leven al was en jou groot heeft gebracht. Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe om dit verdriet te verwerken!

    Je hebt geen (leuke) verjaardag gehad, maar ik feliciteer je toch...want elk jaar is er één om te vieren, al is het misschien dit jaar alleen in gedachten en niet met de gebruikelijke taart en hapjes.

    Ik wens je ondanks een hele verdrietige start toch een heel gezond en goed 2013 toe!

    Een warme groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Ger, heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Gecondoleerd met dit verlies. Liefs Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte Ger en ook de rest van de familie..
    JE geeft het zelf al aan...ze heeft een mooie leeftijd bereikt, en het is goed zo....
    Maar dat neemt niet weg, dat je de ' sterkte, nodig zal hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook al zeg je ....het is goed zo....ook al had ze al een respectabele leeftijd....het doet altijd pijn...
    Sterkte Ger...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Liefste Ger,
    Dit brengt wel even tranen... Al weer een dierbare die de overgang heeft gemaakt. Het is inderdaad wreed om aan te moeten zien hoe iemand worstelt om los te laten. Fijn dat het lijden voorbij is en dat jullie nu rust krijgen om dit te kunnen plaatsen. Je verjaardag krijgt voor altijd een andere betekenis, met name ook voor Harry. Maar het heeft zo moeten zijn. Mijn Moeder wordt op 12 februari 89, met Gods gratie. Ook zij leeft op het randje met haar slechte nierfunktie. Zo ver is het goed gegaan maar dit blíjft niet zo... Maar besef wel Ger dat jullie erbij waren en kónden zijn. Wij moeten dit soort dingen allemaal op afstand verwerken. Zonder het geloof zou je dit niet redden, dat is vaak de ontbrekende schakel om het verleden aan het heden en heden aan de toekomst te koppelen.
    Een hele dikke omarming meis en ook Harry, denk aan jezelf nu en neem rust; veel rust. Onze leeftijd is ook al niet meer piep en voor de gezondheid wordt het garantiebewijs ook niet al te vaak verlengd...
    In elk geval heb je héél erg veel van haar gehouden; dat zegt veel!!!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ger gecondoleerd met dit verlies ik wens je met de familie veel sterkte voor de komende tijd.

    Groetjes Wendelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Ger en Harry,
    Het was me inderdaad opgevallen dat het stil bij je was en ik had me al afgevraagd wat er aan de hand was. Maar hier had ik natuurlijk geen idee van. Wat intens verdrietig! Wat hebben jullie een moeilijke tijd gehad! Leeftijd maakt niet uit, het gaat toch om je moeder en schoonmoeder die het zo moeilijk heeft om los te laten...
    Ik wens jullie heel erg veel sterkte de komende tijd. Wij denken aan jullie.
    Liefs,
    Ben en Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gecondoleerd met jullie verlies. Een indringend verhaal. Ik wens je samen met je dierbaren veel sterkte, liefs Nieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ger en Harry,

    Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies, gecondoleerd.
    Liefs uit tiel, Linda en co.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik wens jullie allebei veel sterkte Ger.. wat een zware week zal dit geweest zijn.. goed om even rust te nemen..

    warme groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen

  13. Een bijzonder mooi eerbetoon Gerry

    Wij wensen jullie heel veel sterkte.

    liefs Nel en Joop

    Nogmaals GECONDOLEERD.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier ben ik ook even stil van.
    Heel veel sterkte voor jullie.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve lieve Ger,
    Ik schrik van je bericht! Wat een ontzettend moeilijke tijd zal dat voor jullie zijn geweest om je lieve moeder zo te zien! maar hou je vast aan de woorden van de arts en vertrouw erop dat ze niet zo heeft geleden als het leek. Ik wens jou en je familie de komende tijd enorm veel sterkte om dit grote verlies te verwerken. Mooi gedicht!!
    Veel liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Allereerst gecondoleerd Ger, wat een heftige periode heb je dan achter de rug, het was hier zo stil....en nu op 6 januari moet je weer verder!
    Wat heb je het mooi beschreven, een mooie manier om het zo te memoreren...
    Jij natuurlijk wel gefeliciteerd, al voelt het dubbel, maar ook het nieuwe jaar wacht op meer manieren mag je er van gaan genieten.
    Ik wens je same nmet je man en gezin veel sterkte, maar ik hoop dat je ook de lichtpuntjes mag ervaren en vastpakken.

    Een lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. lieve Ger en echtgenoot,in gedachte ben ik bij jullie,gecondoleerd,en sterkte gewenst,

    greet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Ger,

    Wat zal dat een rare, verwarrende week voor jullie zijn geweest. Lijkt mij inderdaad ook niet gemakkelijk om te zien dat iemand het leven niet los kan/ wil laten. Ik wens jou en je familie heel veel sterkte en kracht.

    Dikke knuffel van Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lieve Ger,

    allereerst gecondoleerd voor jullie allemaal.

    Wat een heftig proces waar jullie samen met je schoonmoeder door heen zijn gegaan.

    Sterven zou inderdaad iets zachts moeten zijn . Iets waar mensen die hun einde voelen naderen, zich in alle rust aan kunnen overgeven.

    Helaas is dat niet altijd zo en kunnen mensen met alles wat ze in zich hebben nog strijden .
    Dat strijden is voor de naasten niet leuk om mee te maken.
    Heeft alles te maken met kunnen loslaten.

    Ik wens je dan ook alle rust toe om de dingen op een rijtje te zetten. Alles wat gebeurt is, zal heel langzaam een plekje moeten krijgen. Ik weet dat inmiddels uit ervaring.

    We zien je vanzelf weer verschijnen ... sterkte voor jullie allemaal !

    Lieve groet van Gea





    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve Ger heel veel sterkte met het verlies van je lieve moeder. ook je gezin veel sterkte in deze moeilijke tijd.Ook voor je gezin.
    Wat een prachtig gedicht, zo herkenbaar.
    Neem je tijd om te rouwen en het verlies een plekje te geven.
    Liefs, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel veel sterkte toegewenst Ger, wat een heftig verhaal. Tijd om nu even tot rust te komen. Neem die tijd!
    Lieve groeten, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Ger,
    allereerst mijn condoleances naar jullie toe. Een heel heftig verhaal hoe ik dit hier lees, maar je hebt het wel met hele mooie woorden en veel liefde geplaatst. De mooiste woorden voor jouw moeder..
    Je geloofd nooit naar welk lied ik hier nu luister vanaf mijn blog. Het Ave Maria, zo mooi. Toeval? Ik weet het niet..
    Lieve Ger, ik wens jullie heel veel sterkte en kracht toe de komende dagen en al die moeilijke dagen die nog komen gaan.

    Een omhelzing van mij
    Liefs,
    Patricia


    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve meid...gecondoleerd met je moeder of schoonmoeder wat verdrietig voor jullie om op deze wijze afscheid te moeten nemen van een dierbaar persoon.
    Mooi gedicht meis ik wens je veel sterkte en kracht toe en voor de komende tijd doe rustig aan we zien je wel weer voorbij komen ...

    liefs Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een trieste en heftige tijd voor jullie .Ik wens jou en je familie heel veel sterkte .En neem de tijd voor jezelf ,dat is zo belangrijk.
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  25. OOO lieve, lieve Ger en man lief, wat een hefig verhaal. Allereerst gecondoleerd met het verlies, ook voor man lief natuurlijk. En heel veel sterkte toegewenst voor de komenede tijd, ik hoop dat jullie de kracht krijgen om dit verlies te dragen. Ook wij hadden op 5 jan. een begravenis de moeder van een vriendin van ons zo verdrietig allemaal. Maar ja hoe naar ook we gaan weer verder. Je heb een prachtig gedicht, neem je tijd voor dit grote verlies. Ik wil je laten weten dat ik aan jullie denk, met heel mijn hart. Nogmaals heel veel sterkte en ik denk aan jullie. Een liefdevolle groet Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mijn oprechte deelneming bij het heengaan van je schoonmama Ger.
    Een heel mooie, respectvolle post maakte je om dit hier te delen.
    Ik wens jou en je familie heel veel sterkte in deze zo al sombere tijd die voor jullie nog een donkerder randje kreeg.
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat heftig Ger! Allereerst gecondoleerd met het verlies en veel sterkte bij de verwerking. Ik denk dat het voor jullie moeilijk was om overal geconfonteerd te worden met kerst, vuurwerk, enz. terwijl je zelf zo'n moeilijke tijd doormaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieve Ger.
    Heel verdrietig.
    Gecondoleerd met het verlies van je (schoon)moeder.
    Veel sterkte...
    Knuf.
    Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen

  29. Ik heb eens ergens gelezen"een mens sterft zoals hij heeft geleefd". Dat het niet altijd zois bewijst jou log .
    Ik wens jullie heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lieve Ger wens jullie heel veel sterkte in deze tijd met het verlies en de verwerking denk aan alle mooie momenten die jullie samen hadden dat zullen er vast heel veel zijn geweest ...dikke knuffel van mij xxx Rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Lieve Ger, wat een verdrietig nieuws. Gecondoleerd en heel veel sterkte voor de komende tijd. Ik hoop dat mooie herinneringen een beetje troost mogen bieden. En dat je dan juist op je verjaardag afscheid moet nemen.... Maar toch hierbij wel mijn felicitaties voor je verjaardag. En hoe verdrietig het jaar geeindigd en nieuw jaar begonnen is....wens ik voor alle dagen voor 2013 je heel voorspoed, geluk en gezondheid toe.
    Lieve groet,
    Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Lieve Ger,

    Ik wil jou en je familie bij deze condoleren met het verlies van moeder!
    Wat naar om zo het nieuwe jaar in te gaan! Maar zoals je zelf schrijft is er een einde gekomen aan de strijd.
    En is het tijd om te verwerken.
    Weet dat ik aan je denk!

    Veel liefs en sterkte,

    Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Lieve Ger,

    Bij deze betuig ik mijn deelneming aan je verlies. Ik krijg er de rillingen van als ik aan jullie denk en wat je zag gebeuren.
    Wat een verdrietige tijd hebben jullie achter de rug en ik wens je sterkte voor de komende tijd.
    Je bent in mijn gedachten.

    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Lieve Ger, allereerst gecondoleerd met het verlies van je moeder. het blijft altijd moeilijk en triest ondanks de mooie leeftijd die ze heeft behaald. En wat heb je een mooi eerbetoon gemaakt met de lieve woorden en het mooie gedicht. Zo herkenbaar. Mijn schoonmoeder overleed 4 jaar geleden en was ook dementerend en zat al jaren in een verpleeghuis. Maar genoot op haar manier nog van het leven. Gelukkig liet zij het leven snel los toen het moment daar was. Jullie hebben een moeilijk weg samen gegaan maar wat fijn dat jullie het samen met haar konden doen. En wat bijzonder om op je verjaardag afscheid van haar te moeten nemen, het zal ieder jaar een bijzondere dag zijn. Laat het er een zijn waarop jullie mooie herinneringen aan haar ophalen. Heel veel sterkte en neem je rust om alles te verwerken. Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  35. lieve lieve Ger, je weet dat het eraan zit te komen, maar dat maakt het absoluut niet gemakkelijker! Het moet vreselijk zijn om een dierbare zo te zien. Ik wil jullie condoleren, jullie arm wrijven, dat hebben jullie heel mooi gedaan de afgelopen tijd! Zeker weten dat oma dat geweten heeft! Ze was niet alleen, ze heeft jullie liefde tot het laatste moment mogen voelen!
    Ondanks het feit dat je hoofd misschien niet eens naar vieren staat...mag ik je toch feliciteren met je verjaardag? Mag ik je wensen dat je ook minstens 89 wordt? Zal ik beginnen met je een heel fijn 2013 te wensen?
    Ik wens het je Ger!

    Liefs,
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Lieve Ger,

    Wat een verdrietig bericht, gecondoleerd met dit grote verlies en ik wil jouw en je naasten sterkte wensen voor de komende tijd. Deze post is een mooi eerbetoon.

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Lieve Ger ik wil jullie condoleren met het verlies van je moeder, wat hebben jullie het ongelofelijk zwaar gehad de laatste weken...
    Heel veel sterkte en neem de tijd.
    Liefs, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Lieve Ger,

    Wat hebben jullie een nare tijd achter de rug, van harte gecondoleerd. Sterkte met het verwerken..

    Lieve groet,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hallo Ger,

    Gecondoleerd met het verlies van jullie moeder en heel veel sterkte voor jou en je familie.

    Ik miste je al de afgelopen tijd en maakte me wat bezorgd, dacht nog bij mezelf... ach joh, die is aan het feesten. Hoe anders zijn de dagen voor jou verlopen.
    Trouwens, wat een pracht foto van je moeder, een heel lief, zacht gezicht... vast een erg lieve vrouw.

    Ik wens je heel veel goeds en sterkte toe met het verwerken van het gemis van je moeder.
    Ook nog even een stevige knuffel voor je verjaardag.

    Lieve groetjes,
    Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Gecondoleerd, heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Liefs, Marcel en Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Heel veel sterkte met dit verlies.

    Groeten van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Sterkte voor jou en je familie lieve Ger,een knuffel van mij,liefs Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Een respectabele leeftijd heeft je schoonmoeder mogen behalen... maar dat maakt jullie gemis er niet minder om.

    Koester de mooie herinneringen!

    Gecondoleerd, liefs Judith X

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Gecondoleerd Ger. Een verdrietig einde en een verdrietig begin voor jou en je naasten. Deze ziekte is mensonwaardig op zichzelf. Je hebt een prachtige ode aan je moeder gegeven met mooie gedichten. Heel veel sterkte.Liefs Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Lieve Ger, wat een enorm verdriet. Gecondoleerd met het verlies van je lieve moeder. Ze heeft een prachtige leeftijd bereikt, maar afscheid nemen doet vreselijk veel pijn, jong of oud je kunt ze nooit missen. Ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze op de verjaardag van haar moeder gestorven is en dat jullie op de verjaardag van jou afscheid van haar hebben genomen., alsof ze het zelf zo heeft uitgekozen. Alsnog Gefeliciteerd..hoe dubbel het ook mag klinken, maar misschien is het een teken. Ze zal op deze dagen namelijk altijd sterk aanwezig zijn.

    Afscheid nemen is met zachte handen dichtdoen wat voorbij is en verpakken in goede gedachten ter herinnering. Ik wens jou en je familie heel veel kracht toe om dit verlies te dragen. Een hele dikke ik denk aan je knuffel. Ik hoop dat 2013 ook heel veel mooie geluksmomenten mag bevatten, zodat het allemaal wat dragelijker voor jullie zal worden.

    Liefs Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ger en verdere familie, van harte gecondoleerd en heel veel sterkte toegewenst.
    groeten Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hallo Ger en Harrie,
    Redden jullie het een beetje
    .Ik vind je ver nieuwd blog hoofd of hoe noem je dat veel meer passen maar wie ben ik.Je hebt er ook een sfeer volle blog van gemaakt .groet van ons
    Hannij en Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Lieve Ger....
    Heel veel sterkte in deze zware periode!
    Neem de tijd......
    Liefs Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hallo Ger, wat een moeilijke tijd heb je achter de rug, ik heb ook mijn moeder zien sterven en weet wat jij bedoeld. Ik wens je heel veel sterkte.
    Lieve groet Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Ger, gecondoleerd en sterkte gewenst! Een hartelijke groet van Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  51. ach Ger, wat triest! Gecondoleerd met het overlijden van jullie (schoon)moeder/oma. Ik wens jou en je gezin heel veel sterkte toe.
    Lieve groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.