dinsdag, november 1

De Pfalz 2


Het pittoreske Dörrenbach ook wel
'Doornroosje van de Pfalz'
genoemd

Het wijndorpje zag er tijdens ons bezoek in elk geval slaperig uit
de enige bedrijvigheid was een oude dame die de straat overstak met in haar ene hand de krant en in de andere haar wandelstok
zij begroete mij met een vriendelijk goedemorgen
voordat zij de kleine poort nam naast de grote
af en toe moest ik me even tegen de gevel drukken wanneer 'n Winzer uit het dorp met zijn tractor door de smalle straatjes hobbelde
op weg van zijn Weingut

wat een vriendelijke gemoedelijkheid
zie in het voorbijrijden even die opstekende hand van de wijnboer ter begroeting




in het kleine centrum met haar lieftallige vakwerkpanden
het schitterende historische Rathaus en de middeleeuwse kerk
die behoren tot het kransje markante bezienswaardigheden van de Pfalz

Het Rathaus uit 1590 is een knap voorbeeld van renaissance-architectuur











De Pfalz is het Duitse spiegelbeeld van de
romantische Elzas en beide wijngebieden
vloeien nabij Schweigen idyllisch in elkaar

en op die grens bevind zich 
Das Deutsche Weintor
 het symbool van De Deutsche Weinstraße








"In wijn zit waarheid"

het is vanaf hier niet ver de grens over en zeker de moeite om het prachtige stadje Wissenbourg te bezoeken met haar oude omwallingen,vakwerkhuizen,fotogenieke doorkijkjes en de charme van de stromende Lauter is nooit ver weg






in de smalle straatjes van stadje is het een en al bedrijvigheid
en ik zoek als gewoonlijk de achterommetjes op
van de oude huizen om daar rond te kijken
heerlijk rommelig plaat(s)je......
alles ter plekke uit de handen laten vallen
en verdwenen....
of
niet zó opruimerig en denkende....
morgen komt er weer 'n dag















Het Zouthuis
waarvan je verwacht dat de dakpannetjes
elk moment naar beneden kunnen vallen....





Bedankt voor jullie interesse en hartelijke groet,
Ger

(wordt vervolgd)







13 opmerkingen:

  1. Wat weer een prachtige reportage van dit mooie gebied Ger! Zo leuk die smalle straatjes, ik hou ervan:) Het lijkt inderdaad net of de bewoners alles uit hun handen hebben laten vallen.. het vormt een mooi stilleven.

    Fijne avond!
    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtige serie foto's Ger. Ik heb genoten van het mooie stadje Wissenbourg tot en met het slaperige maar mooie wijndorpje met de toepasselijke bijnaam 'Het Doornroosje van de Pfalz'. Ongetwijfeld weer een mooie vakantie geweest en een ervaring rijker.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Ger je hebt me meegenomen op een hele mooie reis en ik kreeg direct zin om naar Duitsland te gaan, dus heb direct een klein hotelletje geboekt.
    Prachtige foto's hoor en heerlijk dat jullie zo genoten hebben. Achterom zoeken..... dat ga ik onthouden.
    Lieve groet van Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ger,
    Wat een prachtige plaatjes laat je ons weer zien. Ik heb heerlijk met je meegenoten hoor. Super mooi dat je ook even achterom een blik werpt, wat een mooie gevel zie je dan gelijk, bij die rommelige tuin. En al die smalle straatjes. Ik geloof het zo dat je hier uren kunt rond dwalen en dan nog niet bent uitgekeken. En dan dat dak met die doorbuigende ramen... dat dat zo kan blijven zitten zeg. Bijzonder...
    Ik kijk al uit naar het vervolg.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zouthuis lijkt wel een gezicht te hebben :)
    Wat een heerlijke foto's, heb genoten. Hier lijkt de tijd echt te hebben stilgestaan! Verheug me al op deel 2!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is echt een plek waar jij je hart kan ophalen. Sfeervolle huizen, vriendelijke mensen en heel veel sfeer. Al verwachtte ik aan het eind van je post wel een flinke stuk taart of een bord vol lekker eten ;-), maar ik ben er van overtuigd dat je daar ook vast wel van genoten zult hebben.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een prachtige omgeving zeg ,ik vindt het zelfs een beetje
    sprookjesachtig ...dat komt natuurlijk door die prachtige foto's heerlijk dat ik mee mocht genieten van je reisje ..
    ik kijk uit na het vervolg ..
    lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

  8. Hoi Ger,

    Prachtige foto's weer, mooi hoor :-)
    Zit hier met een lach te denken aan de tijd dat mijn moeder nog leefde.
    Mijn moeder was altijd weg van Duitsland, heb hier thuis nog vele oude foto albums van hun vakantie's, vol met mooie vakwerkhuizen. Zelf had ik wat meer met... jaja, je raad het vast wel... FRANKRIJK. Daar had zij wat minder mee. Telkens weer waren we bezig om de ander te laten inzien waarom het ene land zo leuk was. Helaas kon ik mijn moeder niet zo ver krijgen dat ze naar Frankrijk ging. Wel zijn we samen enkele keren naar Duitsland geweest, in de herfstvakantie's, helaas nooit naar Frankrijk.
    Denk dat ze het bij ons huisje wel leuk gevonden had, als ze nog geleefd had was ze vast en zeker langs gekomen.
    Zo zie je maar weer Ger, wat jouw foto's bij een ander teweeg brengen... LEUKE HERINNERINGEN :-)

    Lieve groetjes, Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk wegdromen bij deze mooie fotoreportage.
    Wat heb je een leuke reis gemaakt, en wat fijn dat wij mee mogen genieten.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aan je foto's te zien heb je het heel erg naar je zin gehad, altijd fijn zo'n vakantie herinnering!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige plekken hebben jullie weer bezocht. Super dat ik mee mocht genieten van de schrijfsels en de mooie foto's.
    Lieve groet Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Ger,

    Ik had je even over het hoofd gezien, maar heb inmiddels genoten van je prachtige reportage uit de Pfalz. Werkelijk een fantastische streek. Als ik de foto's zie wil ik wel zo in de auto stappen. Een als ik het zo zie wat het er erg rustig toen jullie er waren. Of heb je iedere keer net zo lang zitten wachten tot de andere toeristen uit beeld waren om een mooi plaatje te schieten? Je hebt ook achter de schermen gekeken en dat levert vaak de meest authentieke foto's op. Klasse!
    Bedankt dat ik even mocht meegenieten!
    Hartelijke groet,
    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Merry Christmas dearest Ger!
    May this New Year bring you joy and laughter to you and your family.A big thank you for your wonderful posts over the year and your kind words on my blog. Love from all of us, Olympia

    ReplyDelete

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.