woensdag, mei 26

'Hollands kant'

***Fluitekruid***
We komen het weer volop tegen in de berm in de halfschaduw van bomen in het Brabantseland.
Er is op verschillende blogs al over geschreven en op menig tuintafel prijkt een grote bos van dit heerlijk geurende voorjaars bloemetje.... door Jac. P .Thijsse ook wel 'Hollands kant'genoemd.
Dit omdat de bloemen fijn van vorm zijn.

In het Latijn wordt de plant aangeduid als Anthriscus silvestris. Silvestris zegt iets over de groeiplaats van fluitekruid, nl. langs bosranden en hagen. Anthriscus komt van ‘anthos’, bloem en ‘rhyskos’, heg volgens etymologen, maar schrijver dezes vindt het aardiger dat het tweede deel is afgeleid van ‘rhina’, neus, waarmee de plant met twee woorden is getypeerd. Als je eenmaal weet dat het veel in de keuken gebruikte ‘kervel’in het Grieks ‘zich verheugen’ betekent, dan moet het wel gaan om geur en smaak. Bijen, vlinders en de meeste mensen vinden de bijna bedwelmende geur heerlijk en zorgen (ja ook de mens) voor bestuiving. De stengel van de algemeen voorkomende plant is hol en kan goed worden gebruikt om een fluitje van te maken. Niet alleen de naam fluitekruid, maar ook de Zeeuwse volksnaam toeter verwijst naar dit populair gebruik van de plant. Andere volksnamen zijn wilde kervel, hondjeskruid, pijpkruid, terwijl men op Goeree spreekt van koekensgroente, een naam die herinnert aan het feit dat de plant in het vroege voorjaar werd gebruikt als veevoer. Aan de andere kant van de Noordzee heeft het volk het over koeienpeterselie (cow parsley). In het katholieke Ierland duidt men de in de Mariamaand mei bloeiende plant aan met Lady’s Lace (Maria’s kant).

Fluitekruid behoort tot de familie der Umbelliferae; umbellula betekent ‘een beetje schaduw’ en wijst op de parasolachtige bloemen die de zon niet helemaal tegenhoud.


‘Toeters’ maken: ’n fluitje van een cent


Tegen het einde van de bloeitijd van de fluiters zijn de bloemstengels stevig, dik en hol. Het is dan niet moeilijk er een fluitje van te snijden. Men snijdt dan een stuk uit een stengel tussen twee knopen. Dit stengeldeel geeft men een sneetje overlangs en dan is het een kwestie van hard aanblazen. Als de stengel vlak onder de bladaanzet wordt afgesneden heb je een dichte onderkant. Je kunt er dan een soort panfluit van maken.
Bron:dr. ing. Peter Fraanje, voorzitter stichting Tuin van Zeeland, Middelburg







De grote zinken bloemistenvaas vol fluitekruid zal door de regen van dit moment snel uitvallen......helaas.....

Fijne dag!
Liefs,
Ger






23 opmerkingen:

  1. ohhh ger jij hebt ook al zo'n prachtige vaas van zink wat een gaaf idee van je om daar het fluitenkruid in te doen dat idee ga ik van je pikken;-))
    je foto's zoooo mooi ik vergaap mij helemaal en je verhaal maakt het helemaal

    bedankt voor de heerlijke post en ik ga direct oop zoek naar het fluitenkruid veel liefs Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op onze tuintafel staat ook een vaas vol met fluitenkruid...! Leuk om wat meer te lezen en achtergrondinformatie mee te krijgen...!

    Hier regent het momenteel, ik hoop maar dat mijn bos er na deze bui toch nog aardig bij staat! Wat heb je er trouwens sfeervolle foto's van gemaakt, het zijn hele mooie plaatjes die zo in een tuinboek kunnen!

    Lieve groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Ger!!! Ik heb genoten van je post en je sfeervolle foto's. Ben gek op fluitekruid en al helemaal als het zo mooi gedecoreerd wordt! En natuurlijk bedankt voor deze wetenswaardigheidjes, heb er weer veel van opgestoken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk hollands postje weer, Ger. Prachtige foto's, met het kant er bij. En het fluitekruid steekt zo mooi af tegen de blauwe achtergrond. Bedankt voor dit genietmomentje.
    Lieve groetjes, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha die Ger
    Je stukje doet me denken aan biologieles. Ik had een leraar die helemaal op kon gaan in het determineren van planten! Ik vond het altijd wel interessant maar als puber zit je natuurlijk niet op de plantjes te wachten maar meer op de bijtjes! hihihihhi Die lessen werden natuurlijk wel met veel belangstelling gevolgd!!
    Mooie foto's heb je weer gemaakt zeg!!
    Ik wens je een hele fluitige week toe!!
    Jij hebt er natuurlijk al lang 1 gemaakt!!
    liefs Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk gezicht, die flinke bos in zinken pot. En ja, toen stonden ze nog lekker in het zonnetje, da's vandaag we anders in het Brabantse Land :(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Ger, je hebt er een keileuk leerzaam stukje van gemaakt ;).En van dat kant vindt ik ook wel mooi gevonden zeg! Ik zal je zeggen dat ik de bos die ik met moederdag geplukt heb....nog steeds heb staan.....inmiddels wel buiten maar toch....en onder m'n afdak oké....;)...maar zelfs als ze indrogen blijven ze leuk!
    Ik zal weer eens gaan voor een nieuwe bos! Je vaas is natuurlijk waanzinnig stoer.......
    "ga heen gij allen en fluit"......heel meelezend blogland deze week met een mesje in de jaszak(HOERA REGEN :(.....) op pad om een fluitje te maken, allemaal filmpjes op de blogs om te laten horen hoe hij klinkt jaaaaaaaaaaaaa ik zie het helemaal gebeuren......*kuch*.....ik draaf door...tijd om af te sluiten!!!
    Wat eten we vandaag????
    Manlief is aan de beurt in de keuken.....broodje hamburger *ZUCHT*

    toedeloetjes!!

    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ger, wat een leuke post, leuk dat je vaak wat extra info toevoegd. En wat een mooie plaatjes!
    Echt genieten, ik ga morgenmiddag ook met een schaartje op pad!!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Laatst zag ik in de seasons geloof ik allemaal recepten met fluitenkruid, vind ik ook wel iets voor jou.. ze hadden brood gebakken met een gefrituurde en een thee gezet met en limonadesiroop van fluitenkruid..
    Kortom veel leuke recepten.
    Je hebt het trouwens mooie foto's ervan gemaakt.
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ger,wat een heerlijk leerzaam stukje en wat een prachtige foto’s.
    Leuk het fluitekruid in de zinken vaas.
    Wij hebben er ook een in de tuin staan momenteel staan er allemaal petunia’s in maar met fluitekruid vindt ik het schitterend staan.

    Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om te lezen! En mooie sfeervolle foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ahhhh je brengt me op een idee! namelijk om het fluitekruid inderdaad in een vaas te gaan zetten. Niet dat het idee nou zo moeilijk is, maar ik kom daar soms gewoon niet op. Je foto's ervan zijn prachtig, ziet er echt gezellig uit zo.
    Ik wens je een fijne avond,
    groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ow ps... ik vind het erg leuk dat je ook op mn fotoblog af en toe een berichtje achterlaat.... maar ik vroeg me af of iedereen (dus jij ook) eigenlijk wel weet dat ik 1 en dezelfde persoon ben... want ik reageer eigenlijk altijd met het account van webbedingetjes hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige foto's weer Ger! Hollands kant is inderdaad best wel een goede naam voor dit tere witte bloempje hé?
    Ik wist niet dat er van de stengels fluitjes gesneden worden... weer wat geleerd dus ;-)
    Sinds ik weet dat dit Fluitekruid heet, zeg ik altijd voor de grap tegen de kinderen: "jongens, oordoppen in... we gaan fluitekruid plukken!" Daar krijg ik dan gelijk hele visioenen bij... van velden vol fluitende bloemetjes. En een kabaal dat dat geeft!! hihihi
    Wat heb je dat hout in een prachtige kleur blauw geschilderd trouwens. Volgens mij net zoiets als wij in de tuin hebben. Vind ik zo mooi staan... dat groen en wit van de planten tegen blauw en grijs van tuinmeubels en potten e.d.
    Fijne avond! liefs, jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ger,
    Prachtige foto's weer en wat is de meimaand een inspiratiebron, he?!
    Ook hier langs de rivier, in de weilanden en de bermen fluitekruid te over. Zo spannend om door te lopen!
    In de tuin heb ik Roomse kervel, ook zo mooi.
    Ik zat onder een fleece deken vanwege kou vandaag ..... brrrr, maar had geen regen zoals jij!
    Fijne avond!
    Jacoba

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat prachtig Ger al die informatie over dat Hollands Kant, wat een mooie benaming voor het Fluitekruid. Ik stond er vanmorgen ook voor om een bos te plukken tijdens de wandeling met de hond, maar hij was zo heerlijk aan het spelen voor zijn leeftijd, dat ik het helemaal vergeten ben.
    Nou heb ik natuurlijk spijt als de haren op m'n hoofd hihi, nu ik dat prachtige boeket bij jou zie staan.
    Je foto's en styling is weer om van te smullen, in één woord prachtig en ik heb er op dit late uur weer wat geleerd.
    Ik ga afsluiten en de broodjes smeren. Ik ben vanavond gezellig bij mijn ouders langs geweest en heb er ook weer wat foto's genomen.

    Welterusten voor straks.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat staat dat prachtig Ger!! geweldig mooi hoor en wat een mooie brede vaas heb je !!

    Mooie foto's............fijne dag morgen groetjes van mij.....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig Ger deze overdaad aan Fluitekruid...het is zo mooiiiii, en als je het met een vergrootglas bekijkt ie het werkelijk precies kant, schitterend gewoon. ook hier overal om me heen kom ik het tegen en eb natuurlijk ook al een bos in huis gehaald. Buiten is beter natuurlijk want het dwarrelt wel heel erg, alsof de hond een roosaanval heeft, hi, hi. Heerlijke informatie weer en je foto's zijn weer om te smullen.
    En vandaag had ik hier in het noorden nu eens geluk, zelfs
    's middag zonnig en over de hele dag genoemn best heerlijk weer.

    Geniet van je gigantische bos Fluitekruidjes, het is een plaatje.
    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, nou wil ik ook plukken! Wat een geweldige foto´s en ook leuk die uitleg erbij. Fluitje maken, dat ga ik hier ook eens proberen..fijne dag, groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooh Ger, nu weet ik ook de geschiedenis van het fluitekruid..die kende ik niet! Wel dat ze ontzettend mooi op een vaas staan in de tuin haha.

    Wat heb je prachtige foto's gemaakt!
    Mooi in de zinken vaas!

    Ook de tafel, kussen en kant..prachtig! Het was weer heerlijk genieten bij jou!

    Fijne avond!
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ohhh Ger waar heb jij zoveel fluitekruid staan???
    De enige plek waar ik hem altijd kon vinden...daar hebben ze nu een rotonde gemaakt en alle opnieuw aangeplant :(
    Dus dit jaar heb ik dus GEEN fluitekruid.
    Deze week op de terugweg vanuit Duitsland heb ik bossen langs de autobaan zien staan maarja daar konden we niet stoppen.
    Dus daar handden ze ook hollands kant of zou dat dan duits kant heten ;)
    Fijn weekend met de kleinkids
    Groetjes Cobi

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige foto's van het fluitenkruid Ger. Hier zie je het ook zo veel. Mooi in die vaas. In het Engels heet het....lace. Ben even kwijt wat er voor staat/ :((
    Lieve groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauwwww!wat een boeiende en prachtige post,weet je wat ik ook vind,dat je een echte collage koningin bent,wat doe je dat keer op keer toch prachtig mixen en je spulletjes erbij met de bos witte kant,zo had ik het nog niet echt bekeken,terwijl ik toch altijd op bloemetjes let,maar het is echt zo,net kant,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.