dinsdag, juni 15

Pioenrozen






***Pioenrozen ***
Toen wij afgelopen zondag bij onze lieve vrienden waren trof ik het.......en waarom....het was niet alleen heel gezellig....maar bij het naar huis gaan kreeg ik ook nog een prachtig boeket roze Pioenen.

Als je beste vriendin met vakantie is en het is net in de tijd dat in haar tuin de Pioenen in knop staan dan heeft zij geluk dat je zo vriendelijk bent om haar planten water te geven,en jij hebt geluk dat je die mooie Pioenen mag afsnijden voor op de vaas.........en ik hoefden er niks voor te doen en kreeg toch Pioenen.
Waar ik dan ook héél blij mee ben!

Natuurlijk kon ik het gisteren niet laten om even met die sprankelende bloemen te decoreren.
Maar dat deden al vele liefhebbers van de Pioen eeuwen geleden voor mij.
De Chinesen waar de Pioenroos van oorsprong vandaan komt, wordt daar dan ook als de mooiste bloem beschouwd,zij symboliseerd  rijkdom en perfectie.
Ook is de Pioenroos het symbool van de  liefde,de genegenheid van vrouwelijke schoonheid, de volle bloem en groene bladeren staan ook voor geluk.
In China gebruikten men haar als decoratie op porselein,bedrukten de Pioenroos op stoffen,aten de wortels van de plant omdat deze een medicinale werking heeft.
Ik heb ook een lampenkapvoet van Maastrichts aardewerk oud familie erfstukje, waar afbeeldingen van Pioenen op staan.
Het is niet mijn smaak maar zal hem nooit wegdoen, en ik gebruikten hem nou even als vaas(zonder water want er zit een gat in de bodem voor de snoer)

Dan heb ik ook nog een oude waskom van Maastrichtsaardewerk met decoratie van Pioenrozen......
...........waar ik ook even mee moest spelen.....




Het zal vast niet het laatste zijn wat er over Pioenrozen geschreven wordt.......zij hebben een soort van charisma onder de bloemen....net zoals Rozen,Viooltjes,Vergeet-mij -nietjes,Lelietjes der dalen,Zonnebloemen,Klaprozen,Lavendel en niet te vergeten de bloesem.......en er zullen er vast nog meer zijn die door de eeuwen heen vaak gebruikt zijn of in gedichten,op schilderijen of bezongen in een lied.....

Dit was mijn rondje Pioenrozen voor vandaag.
Hoop dat jullie er van genieten net zoals ik doe.

Jullie bedankt lieve blogvriendinnen voor de altijd leuke reacties!

En lieve Ria jij bedankt!!!XXX

Fijne dag!
Liefs,
Ger

21 opmerkingen:

  1. er zijn inderdaad al meer posts met pioenen voorbij gekomen, maar dat vindt IK niet erg hoor....geniet er elke keer weer van!!!!! Jij hebt er weer mooie kiekjes van gemaakt, en ik??? heb weer wat geleerd....wist niet dat ze van chinese komaf waren!!!!
    Hier op mn eetkamertafel staat ook een kan met pioenen, en telkens als er een briesje door de achterdeur komt ruik ik die frisse heerlijke geur voorbijkomen!!!!!
    TOP!!

    Fijne dag!

    groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PRACHTIGE PIOENEN en prachtige foto's ervan.
    Bedankt voor het delen!

    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van pioenen krijg ik geen genoeg, dus wat mij betreft wordt er ook nog heel vaak over gepost! Wat is die waskom trouwens mooi, die pioenroos lijkt wel vers in de schaal afgedrukt!!!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Lieve Ger,allereerst dank je wel voor je lieve reactie op onze blog gisteren.

    Ach,de pioenrozen zijn ze mooi,je hebt ze fantastisch op de foto gezet.
    Wat lief van je vriendin dat je zomaar pioenen mee kreeg van haar,heel bijzonder.
    De schaal met de decoratie van pioenen is schitterend,mooi met de bloemen erbij.

    Mooie collages.

    Lieve groetjes Inka

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige Pioenen, daar maak je mij ook blij mee Ger en daar krijg ik geen genoeg van. Leuk om te zien hoe een ieder het op haar manier op de gevoelige plaat zet. Deze foto's zijn ook weer wonderschoon en wat een mooie kan en schaal met de afbeelding van Pioenen.
    Ik heb er vandaag weer wat bijgeleerd over de Pioen. En wat een geluk dat je bij je beste vriendin zo af en toe een boeketje Pioenen kan plukken nu zij op vakantie is, kan zij straks nog even genieten van deze mooie foto's.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van Pioenrozen krijg je toch nooit genoeg!!
    Ik heb hier dezelfde kleur in de tuin staan...die me dit jaar rijkelijk beloont met veel bloemen!!
    Pioenrozen en Hortensia's zijn twee van mijn lievelings bloemen.
    Dus...je doet mij er wel een plezier mee hoor, met die prachtige plaatjes!!

    lieve groetjes Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello so nice!
    I loved this photos... so beautiful!
    Kathrine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn zo prachtig,gaaf het serviesje en de lampenvoet,is juist helemaal super,is dit de pioen Sarah Bernhardt,ik heb die en ben eigenlijk op zoek naar nog een lichtere,deze lijkt namelijk lichter maar schijn bedriegt mij nog wel eens,dus vandaar de vraag naar de naam van deze,wat een zeurtje ben ik he haha,ik ga nog even bij je andere posten kijken,fijne avond,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat mooi....!!!
    Bedankt voor je lieve woorden op mijn blog.....Oh je hebt ze echt prachtig in beeld gebracht met de zeesterren en met zo'n prachtige rose schaal....het lijkt wel net een schilderij.......
    Leuk om wat meer te weten over de prachtbloem, extra genieten...
    Fijnea avond

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooh Ger wat een prachtige bloemen en je hebt het zeker aangevoeld! hihihi
    Bloemen voor geluk bedoeld nou dat kunnen we hier wel even gebruiken!
    Met jou foto's kan dat niet mis gaan!!
    bedankt hoor voor je lieve reaktie ennuh ik ben jaren van de effen kleuren geweest maar gek genoeg heb ik de laatste 2 seisoenen meer de bewerkte stof ontdekt en het staat me nu ook nog! Toch verander je in de loop van de jaren. Ik ben tegenwoordig helemaal van de jurkjes met legging wat is dat een prachtige oplossing voor niet van die hele mooie benen!! hhihi Lipoedeem doet je huid echt geen goed beetje slapjes allemaal!! ach wat zit ik nou weer te zeuren ik kan er nog steeds op lopen met enige flaterende beweging in het hangende gedeelte zal ik maar zeggen!! en van de sjaaltjes ben ik ook, helemaal leuk vooral zo om je nek als in de jaren 50 dat vind ik super leuk staan!
    en dan zwart met wit stipje en dan in zon cabrio met prachtig weer en een pioenroos in het haar!! Ik ga ervoor!!!
    Nou je hoort morgen zeker weer van me hoor ik moet mezelf toch bezig houden met al dat wachten>
    morgen in ieder geval de luiken samen met Marline schilderen hebben we wat te doen ( geheimpje ik maak ze toch weer lekker met een rood ruit hihihih
    lieve groetjes en een fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O ger je foto's zijn weer pracht plaatjes..................geweldig !!! zo mooi .....zo genieten bij je !!! bedankt !!! liefs van mij......

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ooh, ger, wat heb je een prachtige foto´s gemaakt! om van te smullen, en wat leuk om wat meer over de pioenroos te lezen, weer wat geleerd vandaag! groetjes van jootje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw ger, wat een prachtige foto's heb je ervan gemaakt. Nu is de pioen van zichzelf al heel erg mooi, maar jij hebt hem nog even mooier gestyled hoor. Deze dubbele pioen vind ik het mooist.
    Groetjes Antoinette.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Ger, bedankt voor dit mooie Pioenrozen log. Ik vind het prachtige bloemen en kan er hier nu mooi van genieten omdat je zo'n heerlijke bos Pioenrozen hebt gekregen en zo mooi hebt gefotografeerd.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt van de pioenen! Ik vind ze geweldig (en ook zo lekker ruiken)
    Ik vind het ook gewoon leuk om bloemen van het seizoen in huis te hebben...En in deze tijd staan er dus ook hier : pioenen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hele mooie post weer van hele mooie bloemen .
    Lief gebaar van je vriendin, ze wist vast wel dat ze jou daar heel blij mee zou maken......
    groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Och......Ger toch......wat een verrukkelijk roze wolk scrol ik op mijn laptop, ben helemaal verzot op deze bloemen. Werkelijk SCHITTEREND weer hoe jij dat zo super smaakvol kan brengen. En die oude waskom.....een plaatje, de combinatie, echt genieten!!! En wat komt dat toevallig mooi uit dat je beste vriendin net op vakantie is als deze prachten staan te ontluiken. Geluksvogel.....;~)
    Zelf tref ik het minder, kocht vorige week donderdag een groot bos pioenen en voor de eerste keer doen ze helemaal niets, blad is droog geworden en de meeste knoppen laten hun kopjes hangen, verdorie. Ga snel een nieuw bos kopen van deze schoonheden. In ieder geval heb ik nu bij jou heerlijk kunnen genieten van deze bloemen, en dat maakt weer een hoop goed, bedankt. Bedankt voor je lieve reactie.

    Een fijne avond,
    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ger, wat mooi. Van pioenen krijg ik nooit genoeg. Deze zijn zo mooi van kleur en je hebt ze op allerlei manieren prachtig gefotografeerd. Liefs van Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Schitterend hoe je het weer allemaal weet te presenteren hier Ger! Ik heb er zeker van genoten hoor... pioenen daar krijg ik nooit genoeg van!!
    fijne dag, groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. TADAAAAAAAAa, daar ben je dan!!! Ik WIST dat ik door deze of gene op mn vingers getikt zou worden;)!!! Ik heb het er misschien wat onhandig neergezet maar duhhhhhhhhhhhh........let me tell you about the bird and the bees and the flowers and the trees and the moon up above.....and this thing called love!!!!;)!
    Tuurlijk hebben we allemaal die zoemende vriendjes al eens bezig gezien....ik had alleen nog nooit het genoegen gehad zo diep naar binnen te mogen kijken bij een pioentje:)!
    Vindt het er wel mooi uitzien!

    Groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige Pioenrozen en zo mooi vastgelegd! Fijn dat jij er van mag genieten...Je vriendin zal smullen van de mooie foto's die je ervan gemaakt hebt!

    Fijne dag!

    Lieve groet, Helena

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.