woensdag, juni 26

Asperges

Nog een keer dan......

....nu het nog kan!!!

Aanstaande zaterdag (29 juni) worden voor het laatst dit jaar asperges gestoken, gesorteerd, geschild en verkocht. De aspergeplanten moeten dan weer tot rust komen om voor het volgende jaar voldoende energie te leveren.

Het ''witte goud'' van het Brabantse land lag gisteren nog eens op onze bordjes,heerlijk.
moest toch naar de bloemen en planten kweker om mijn zinken bakken en manden te vullen met zomergoed, de viooltjes waren door de warmte van ruim een week geleden behoorlijk slap gaan hangen en het mooie was er echt vanaf

Liep ook even de ruimte binnen waar ze asperges van eigen aspergebedden en aardbeien van de koude grond verkopen,verser kan je het niet hebben


alhoewel ik alle jaren de asperges zelf schil met de speciale dunschiller koos ik er nu voor om ze te laten schillen voor €1 per kilo meer prijs
en toen ik dat schillen eens van dichtbij bekeek begreep ik die extra kosten wel
één voor één gaan de asperges met de hand de schilmachine in langs de scherpe messen om er aan de andere kant weer uit te komen, waarna ze ingepakt worden
De mevrouw die mij hielp zei dat ze dit seizoen al het derde stel messen in de schilmachine hadden moeten laten zetten en die kosten €150 per stel messen
Ik zeg altijd; de keren dat wij asperges eten in het seizoen moeten ze van goede kwaliteit zijn,
het is een delicatesse
neem altijd de duurste van A kwaliteit

deze keer volgden ik de TIP van Jeroen Meus op
de kok van TV programma Dagelijkse Kost

asperges opzetten met koud water
aan de kook brengen en zodra het water kookt warmte bron uitzetten,deksel op pan laten en 20 minuten laten staan

de gaarheid van asperges was op deze wijze subliem te noemen

bereid ze nog altijd het liefste op de klassieke manier zoals mijn moeder en oma het ook deden....

gekookte eitjes
slagers achterham
Hollandaisesaus
of/en geklaarde roomboter
nieuwe piepers

en smullen maar......

.....en wachten op het volgende asperge seizoen.....

zijn jullie er ook zó dol op.....?


Fijne 2e helft van de week en lieve groet!!!
Ger

19 opmerkingen:

  1. Hoi Ger,

    Er dol op? Dat is één van de gerechten waarbij wij het liefst het bord ook nog even aflikken, smullen :)
    Henk maakt ze meestal een paar keer per jaar klaar op de ouderwetse manier. Hij doet het gekookte eitje in kleine stukjes erover heen, de ham komt in rolletjes ertussen, veel saus en over het geheel doet hij veel verse bieslook.
    Eerlijk gezegd weet ik niet eens of we ze hier in Frankrijk wel kunnen krijgen, gelijk in het weekend kijken ;-)

    Een hele goede nacht gewenst.

    Lieve groetjes,
    Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Ger,
    Met Pieter's vroegere baas gingen we vaker naar een asperge restaurant en inderdaad is je Moeder's en Oma's recept wel het meest begeerde. Hier vind je eigenlijk nooit witte asperges; alles is groen en het is toch wel een verschil. Geniet er kostelijk van en dan weer een jaarlang wachten!
    Lieve groetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, heerlijk Ger, ik ben er ook dol op en maak ze ook op de klassieke manier klaar. Dus wij eten ze ook meerdere keren per seizoen. Laatst in Duitsland op de markt stonden drie kramen naast elkaar. Bij de eerste kraam kocht men een bos asperges bij de volgende kraam werden ze geschild en bij de laatste kraam ingepakt in plastic ook met een machine. De rij mensen was mega lang en vulde zich steeds aan maar het ging wel snel. Ik had het zo nog nooit gezien en er foto's van gemaakt.
    Bedankt voor de Kreta posten. Onze dochter genoot. Zij gaat er eind juli naar toe ook om te duiken. Dus zij kon al wegdromen bij mooie foto's van jou!
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Ger, dat ziet er wel heel smakelijk uit, je geeft gelijk weer goede tips mee, altijd welkom!
    Ik vind asperges lekker, maar om nou te zeggen dat ik er dol op ben...
    Ook een fijne week verder!
    Lieve groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ger, eerlijkheid gebied me om te vertellen dat ik asperges niet lekker vindt, maar door jou mooie foto's zou ik bijna gaan twijfelen haha! Kwaliteit kost nou eenmaal wat meer, maar wat zullen jullie gesmuld hebben. Gr linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ger, het ziet er weer overheerlijk uit zeg. Ik zelf ben er niet zo dol op en eerlijk ik vind het zoveel werk dat schillen. Goed idee dat je dat nu heb laten doen, je maaltijd mooi vast gelegd hoor je heb altijd zulke mooie foto's. Nou ik hoop dat de arsperges lekker waren want nu moet je weer een jaar wachten op het witte goud.

    Beetje vroeg maar geniet van het weekend met in de vooruitzichten iets beter weer. Komt mooi uit ik heb vandaag nog klus met verfen, twee kozijnen die van voordeur, en de meterkast, de voo deur en het raam en het kozijn van raam naast de voordeur. En dan gooi ik mijn kwast voorlopig aan de kant.en ga ik in het najaar verder met de slaapkamer ook 17 jaar geleden hoor dus kan geen kwaad om weer eens te doen. het word erg mooi maar ben het ook wel zat nu hoor.
    Als ik klaar ben ga ik lekker iets leuk doen met me vriendin, kom al 6 weken het pad niet af, maar ben best trots op mezelf dat ik het allemaal gedaan heb hoor.

    En als het weer wat beter word kan me hut ook eindelijk weer eens open als het slecht weer is gaat dat niet zoals je weet, en als ik aan het schilderen ben gaat het ook niet als er wel mensen komen moet je steeds je spul neerleggen, en daar komt nog bij ik zie er niet uit in die kleren. Nou heel verhaal weer, groetjes van mij.
    Liefs Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo'n mooi door jou opgemaakt bord vol asperges zou ik niet afslaan, maar er dol op zijn is net iets te veel gezegd. Ik lust het dus wel, maar eet het eigenlijk zelden. Maar op de foto's ziet het er overheerlijk uit, je hebt je weer uitgeleefd en dat is te zien :-)!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het water loopt me de mond in... heb gisteren nog gekeken of ze in de winkel lagen... alleen groene ook lekker maar die witte blijven favourite!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmmmm, heerlijk! Ik heb ze nog maar weinig op dit jaar. Maar het water loopt me in de mond bij jouw foto's! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh Ger,

    Wat ziet dat er weer heerlijk uit. Om je vingers bij op te eten, zei mijn moeder vroeger altijd.
    Ik zal die tip van die TV-kok ook maar eens onthouden.
    Prachtige foto's ook weer!

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik lust ze wel, maar we krijgen ze eigenlijk nooit...Dit ziet er wel superlekker uit, hoor!

    Fijne avond!

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lekker Ger.
    Hier lusten we ze ook.
    Dirk heeft liever de groene...
    En ook op de "antieke" manier.
    Vinden we het lekkerst.
    De manier van Jeroen is een goeie tip.
    (ik kijk iedere dag naar zn programmaatje)
    Jammer dat het seizoen voor asperges bijna is afgelopen.

    Groetjes
    Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk Ger en bij jou lijkt het allemaal altijd extra lekker. Ik moet eerlijk bekennen dat wij ze dit jaar niet gegeten hebben. Er is hier zelfs wel een kweker in de buurt.Waarschijnlijk ben ik dan nu te laat. Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve meid....dank voor je leuke berichtje altijd zo attent van je...

    Jouw asperges zien er verrukkelijk uit en zo mooi op de foto gezet...om van te watertanden..
    En dan op de prachtige schaal maakt het helemaal een blikvanger..

    Jij ook een goed weekend...hier regent het alweer..

    hart,gr Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mmmmmmm Asperges, wat zijn ze
    toch ongelooflijk lekker.
    Ook hier hebben wij er gisteren nog een keertje van genoten.

    De tip van de kok las ik toevallig
    van de week ergens bij een
    onderwerp over bezuinigen.
    Het blijkt dat je bijna alles
    op deze wijze kunt garen, het resultaat is prima en
    het kost niets.

    Je hebt het weer zeer aantrekkelijk
    vastgelegd Ger, tijdens het lezen van deze post zag ik jou weer even
    in gedachten slepen met schalen
    en toebehoren om er buiten een
    fraai geheel van te maken.

    Geniet van een fijn weekend,

    Liefs,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat ziet dit er heerlijk uit! Ook hier staan asperges regelmatig op het menu, jammer dat het seizoen altijd maar zo kort is...

    Fijne avond! Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jeetje nooit geweten dat je ze geschild kon kopen. Meestal is het ook best wel een klusje. Wij hebben ze ook al meerdere keren gegeten en ze waren zalig. Helaas is het al weer voorbij het aspergeseizoen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier ook altijd à la Jeroen Meus klaargemaakt ;) Ga trouwens nogal vaak eens bij die kerel langs voor tips ivm koken.
    Mmmm; je asperges zien er heel lekker uit en verser kan inderdaad niet én geen werk meer met schillen, wat wil een mens nog meer.
    Laat je ons volgende keer dan zien wat de zinken bakken en de manden voor moois als inhoud gekregen hebben? ;)
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ohhhh wat ziet dat er heerlijk uit! Ja ik ben dol op asperges :-) en idd het liefst op de klassieke wijze gemaakt..
    Gister iets nieuws uitgeprobeerd met wat soepasperges.. Heb ze in sapcentrifuge gedaan en van het sap een soepje gemaakt... Beetje à la gazpacho... Was ook superlekker:-)
    wat een mooie blog heb je! Wat voor lettertype is het dat je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.