zaterdag, mei 29

Kersen



****Kersen****

Vorige maand zagen we op verschillende blogs de foto's voorbij komen met de prachtige witte bloesem van de kersenbomen...
Dan gaat het vervolgens gewoon door in de boomgaarden  en de bijen zijn druk bezig om voor een goede kersenoogst te zorgen. Aan de poten van de bijen zijn de z.g. klompjes van stuifmeel te zien, hiermee brengt de bij het stuifmeel over van de ene naar de andere bloem zo zorgend voor de nieuwe kersen. 


In de vele kersenboomgaarden in De Betuwe worden al jaren de lekkerste Hollandse kersen geteelt zoals de:
Merchant,een van de eerste kersen die geplukt worden
Summit: lijken van vorm op een hart
Kordia: dit is een echte topper volgens de kenners,van oorsprong Tsjechische ras in Nederland uitgegroeid tot het hoofdras onder de kersenteeld, zeer lekkere.stevige Hollandse kers
Regina:het laatste ras wat geplukt wordt.
Van half juni tot ongeveer eind juli zijn overal in de boomgaarden de heerlijke kersen te koop.


Maar de kersen die op dit moment uit het buitenland komen smaken ook voortreflijk.....volgens dit kersenmeisje....



en er zitten ook altijd leuke oorbellen tussen



Ik heb jaren geleden eens een paar weckpotten met kersen meegenomen bij schoonmoeder uit de kelder, zij wilden ze weg gooien want ze waren vast niet meer te eten.....
.........inmiddels zijn de potten minstens 60 jaar oud en zitten nog steeds dicht alhoewel de weckring zijn beste tijd gehad heeft.
De potten staan bij mij op het oude keukenrek gewoon voor de decoratie.


Nou........dan ook maar even de kersen uit een potje proeven.....bij oma
..........maar die kende dit kersenmeisje natuurlijk wel..........mmmm......die zijn ook warm op het ijs zo
LEKKER!!! 
Gezellig en zonnig weekeind!!!
Lieve groetjes het kersenmeisje en oma Ger.

17 opmerkingen:

  1. OOOOOOOOOOH Kersenmeisje en Oma Ger, hadden jullie mij niet even kunnen bellen...had ik foto's van jullie sámen gemaakt...(en wat kersen meegesnoept*kuch*)......wat een heerlijke foto's en wat een mooi kersenmeisje!!!! Enig!!!

    Ger je kunt zo aan de slag bij "nieuws uit de natuur".....lijkt me geweldig, doe je dan een workshopje.....eerst met zn allen de natuur in, lekkers verzamelen en daarna allemaal aan de slag!!! Die potten met kersen zijn toch TE mooi om leeg te eten????
    Ik hou NIET van warm fruit dus bij mij zouden ze als decoratie gebruikt worden.
    Kersen eet je je zo als het kersenmeisje......eerst jezelf ermee volhangen en dan kan het knabbelen beginnen.....kijk uit voor je kleren ;)

    Groetjes uit een zonnig Noord-Limburg.....

    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooh Ger.... wat ziet dat er heeeeeeerlijk uit!!!!! Echt helemaal geweldig heb je dit weer in beeld gebracht!!
    Op en top zomer bij jou met die schalen vol kersen, het water loopt me in de mond... hmmmmmm. Het is echt al een eeuwigheid geleden dat ik kersen gegeten heb. Volgens mij was de laatste keer ergens in een restaurant als desert... warme kersen met vanille-ijs, ook al zo lekker!
    Geen idee waarom ik ze niet eens vaker in huis haal. Zoals jouw dochter daar zit met die kersen oorbellen, zó leuk!! Dat herinner ik me nog goed van vroeger, toen deed ik dat ook altijd. Wat een prachtige foto's trouwens van je dochter (ik kan zo gauw op je blog niet vinden hoe ze heet). Ik denk dat ik er eentje zou uitprinten om in m'n kamer te hangen als ik jou was.
    Wat leuk ook dat witte ijzeren hekje... zo mooi met dat frisse groen erbij!
    Dankjewel voor deze foto's hoor, daar word ik helemaal blij van hihihi.
    heel fijn weekend en eet smakelijk hoor! groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Die Ger
    Wat een geweldig kersenmeisje heb je in dienst genomen om alles voor te proeven!! Ik zie het al een echt familiebedrijfje hihiih
    Wat een prachtige kleindochter heb je zeg!! ennuuh ik ben jaloers op haar prachtige krullen!! Moet je trots op zijn meid!! Mijn dochter wil ook krullen maar helaas ze heeft lekker waaihaar!! hihihi Mooie meid ben je hoor en je lijkt vast op oma??? Weet ik natuurlijk niet want ik heb haar nog nooit gezien!
    Gezellig hoor lekker logeren en gezellig de hele dag met oma teuten!! Heb je al buikpijn?? OOOh wat veel kersen zeg!!
    Super je oorbellen mag ik er ook een paar, gaan we met zijn allen op stap!! Hebben vast veel bekijks!! hihih Meisje veel plezier met oma natuurlijk en een fijn weekend
    maar dat gaat zeker lukken!!
    Knuffel Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ger...als ik trek in iets heb, moet ik eigenlijk niet op jouw blog komen, want hier staat altijd zoveel lekkers op tafel...waar ik helaas niet bij kan hi hi!

    Die kersen....oooo, wat zien ze er lekker uit! Ze glanzen ook zo mooi op de foto en kijken me aan alsof ze vinden dat er ook een schaaltje voor mij bij staat! Bij mij maakten mijn dochters vroeger ook altijd oorbellen, net als je kersenmeisje...grappig dat ze dat allemaal doen!

    Ger, een heel fijn weekend gewenst! Lieve groet, Ingrd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ger,
    wat een 'heerlijke' post en wast een 'beauty' van een 'cherry girl'.
    Wij ruzieden alijd om de 'oorbellen' en wie de meeste kersen had gekregen, maar mijn moeder had een vaste hand - we kregen allemaal even veel kersen.
    Vandaag liep ik langs de rivier, daar is een boomgaard die langs de weg steevast 'kerssen' met dubbel S aanbiedt, misschien is het wel een handelsmerk. Maar langs de rivier waren ze afgeplakt. Naar mijn waarneming is het ook meer een appel- en perenboomgaard.
    Heerlijk, heerlijk, je post, en het brengt veel herinneringen aan vroeger!. Fijne zondag!
    Jacoba

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och kijk nou toch, wat een heerlijk fruitige post Ger, het water loopt me letterlijk in de mond. En zo leuk...deden wij vroeger ook en waarschijnlijk iedereen tegenwoordig nog, de kersjes als oorhangers. Wat heeft je kleindochter toch een mooi en lief gezichtje. Vroeger had ik ook zoveel sproetjes, en als ik nu in de zon zit zie je ze nog wel een beetje maar nooit meer zo als toen ik kind was, vind het schattig staan. En ik sta werkelijk weer versteld van je prachtige foto's en collage's. Als er eentje een SUPER sfeertje kan scheppen dan ben jij het wel. Krijg altijd meteen de neiging om aan te schuiven. Zeer decoratief ook de 60jaar oude weckpotten.
    heerlijk binnenkort weer volop kersen, ben er gek op, heerlijke post Ger.

    Fijn weekend verder, vandaag hier super weer maar sinds een uurtje regent het.
    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijke kersenpost, wat zijn ze ook altijd lekker he. Ik deed dat vroeger ook, kersenbellen aan m'n oren...wat een mooie kleindochter heb je toch, echt een beauty!!!
    Jullie hebben genoten samen, dat straalt van je prachtige foto's af!!!
    Geniet ervan en van elkaar en de groeten aan het kersenmeisje!
    Lieve groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit!
    En het kersenmeisje zou zo in een film passen.

    Geniet er lekker van!

    groetjes, Haikey

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja nu heb ik enorme zin in kersen grrrrr en de winkel is dicht wat een mooi kersenmeisje;-))

    lieve groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi meisje met haar kersen oorbellen. Prachtige foto's Ger. Ik krijg ineens zin in kersen. Volgende week maar. Fijn weekend nog
    Liefs van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk kersen !!!........en wat een schatje je kersen meisje !!

    Leuk gezellig weekend lieve Ger......

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooooh wat een lieve post over het kersenmeisje! Dit is zo leuk!

    Prachtig je vehaal over de kersen, weckpot..maar heb gesmuld van de prachtige foto's het mooie kersenmeisje! Oma's trots!

    Fijn weekend,
    Liefs Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt. Een blog om van te smullen. Hier is alles veel later dit jaar omdat het zo hard heeft gevroren. Gelukkig hebben we ook mooie bloesems in de kersenbomen gezien en zijn er veel kleine vruchtjes. Dag, groeten, Lilian.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat geweldig deze post en Oma Ger wat heb je een schattige kleindochter die mee wilde werken aan je kersen post,je collages zijn weer super gaaf,ik vind kersen ook heerlijk en was een keer in een boomgaard en zat lekker te smikkelen tot ik een halve meter van stoel sprong door een harde knal,leek wel een kanon haha,dat was in de boomgaard tegen de vogels,pff me oren suisde ervan,voor morge een fijne zondag,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Ger,

    Wat een prachtige foto,s en wat zal het een genieten zijn van de kersen, maar ook vooral van meisjes die ook van kersen houden.

    Ook wij hebben aan jullie gedacht met de pinksteren, maar goed er komt vast nog wel een vervolg.De fruitbomen stonden volop in bloei. Ik probeer in deze drukke tijd mijn blog weer een beetje up to date te houden, dus we horen wel weer van elkaar,

    fijne dag, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een plaatje jouw kersen kleindochter, en wat een mooie foto's allemaal.
    Je weet zoveel van de kersen-rassen je kunt er wel een lezing over geven. O, en die oude weckpotten leuk leuk.
    Al met al een super post,ik ga morgen op kersenjacht, heb er ineens zo'n zin in.

    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ger, ik ben door alle buitenbezigheden helemaal laat met reageren hihi.
    Kersen.......mmmmmm....heerlijk, ik krijg er al helemaal zin in na het zien van jou prachtige foto's en wat wordt het je kleindochter heerlijk verwend en wat leuk hè die kersenoorbellen, dat hebben we zo allemaal wel gedaan hihi.

    Ik heb het weekend flink wat aardbeien in huis gehaald. Heerlijk als toetje met wat slagroom of bij de koffie op een eierkoek en natuurlijk ook weer met slagroom......we denken daarbij natuurlijk even niet aan de lijn hihi.

    Ik wens je nog een fijne zondagavond.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.