zondag, februari 14

Oude schaatsen,maatje 18

 


'Oude schaatsjes uit het vet'

nee, ik bond ze niet onder maar ze mochten wel op de foto...


net zoals groot en klein de afgelopen dagen genoten van sneeuw en ijs deed ik dat in mijn kinderjaren ook op deze Brabantse Klompjes,een model dat vermoedelijk al voor 1900 bestond,maar dat in elk geval daarna vanuit Friesland op de markt werd gebracht.Het model lijkt afgeleid van de botten waarop onze voorouders in de Middeleeuwen over het ijs gleden.

Feit is wel dat ze in Brabant vaak botjes genoemd werden


We hoefden er niet ver voor te gaan want op korte afstand van ons huis waren bij de strenge en aanhoudende vorst van toen de vennen op de hei snel bevroren





Wanneer je goed kijkt zie je nog een stukje van het etiket op de schaatsen






 Warme chocolademelk en zelfgebakken kersencake smaakte ook goed

♥♥♥
♥♥♥


♥♥♥


♥♥♥


♥♥♥
Groeten 
Ger 




4 opmerkingen:

  1. Dat je die nog hebt Ger, die schaatsjes. Wat leuk, ik herken ze direct, ik heb er zelf ook wel op geschaatst. Ik kom uit een heel groot gezin en er lag bij ons van alles op dat gebied. Friese doorlopertjes en dan ook nog van die lage houten Noren met die bekende punt. Als kind heb ik veel geschaatst, toen ik eenmaal reuma kreeg dertig jaar geleden was het gedaan met de pret. Gelukkig kan ik, op af en toe een dip na, nog wel lekker wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi die schaatsjes en de herinneringen erbij. Wat ziet de chocolademelk met kersencake er heerlijk uit. Je hebt de sneeuw zelfs naar binnen gehaald. Mooie foto's! Lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Ger! Dat jij die schaatsen (ook) nog hebt! Daar heb ik het ook op geleerd, op de vijvers voor ons huis aan het Mendelssohnplein. Waar blijft de tijd.En jij weet er altijd weer een mooi verhaal van te maken, gelardeerd met chocolademelk en heerlijke snoeperijen. Prachtig gefotografeerd. Complimenten! Hgroet, Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ger, ah houtjes... werden ook wel koeribben genoemd. Denk dat ik in Nederland ook nog wel wat van die houtjes ergens liggen heb. Trouwens geen goede herinneringen aan die dingen, ik had er een hekel aan. Gingen vaak los, ijskoude vingers uiteindelijk... ik vond en vind schaatsen helemaal niets. Als er ijs lag, gingen we wel regelmatig met de familie naar de ijsbaan, ook opa en oma gingen vaak mee (dat waren Friezen, opa schaatste tot op zeer hoge leeftijd).

    Bekende blikken die van Droste, ik heb er verscheidene van. Ooit spaarde ik blikken.

    Hahaha, chocolademelk kregen we wel tijdens de schaatsuitjes, maar geen kersencake (wie weet had ik dan schaatsen wel leuk gevonden).

    Lieve groetjes, Cilia

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.