maandag, april 29

Corne de Gatte

Corne de Gatte

Wanneer ik door het poortje ben van mijn AH supermarkt staan rechts in het hoekje de aardappels,of ik ze nou wel of niet nodig heb ik moet daar altijd even kijken of er toevallig 'n piepertje bij staat waar ik iets lekkers mee kan doen
YEP!!!
mijn oog viel op de doorzichtige zak met de woorden
♦smaakvol culinair en gezond♦
nou is dat niet nieuw voor mij
ook al heeft de aardappel in de volksmond 
de naam een dikmaker te zijn
voor mij niet....... ik weet beter
♦♦♦♦

maar goed ik nam het krakende zakje van het schap en lees:
Aardappel
van de maand
Corne de Gatte
Unieke langwerpige aardappeltjes met uitstekende smaak
Deze bijzonder gevormde vastkokende aardappeltjes hebben een nootachtige smaak en vinden hun oorsprong in de 18e eeuw
De  naam '' Corne de Gatte'' betekent letterlijk Geitenhoorn
Geteeld in de Belgische landstreek 'Haspengouw'
Heerlijk om in de schil te koken of te bakken
♦♦♦♦

♦♦♦♦

♦♦♦♦
♦♦♦♦
♦♦♦♦
aardappeltjes in bak koud water zetten en na half uurtje met borstel schoon schrobben
droogmaken in theedoek en aan stukken snijden
in bakblik of ovenschaal leggen
hier en daar laurier blaadje tussen stoppen
besprenkelen met goede kwaliteit olijfolie
en voor mij is dat het vloeibare goud van ♥Kreta♥
strooi er grof zeezout met zongedroogde tomaat overheen en schuif het de voorverwarmde oven in op
 225 graden
schep indien nodig enkele keren om
na ongeveer 30/35 minuten hebben de aardappeltjes 'n mooi kleurtje gekregen en zijn ze gaar
bij mij kregen ze nog een paar flinke draaien uit de pepermolen en 'n handje gedroogde
Herbes de Povence


♦♦♦♦
♦♦♦♦
♦♦♦♦
♦♦♦♦
onze gast aan tafel en wij vonden de gebakken ''geitenhorens'' voortreffelijk van smaak
en echt een aardappel om veel vaker te gebruiken in gerechtjes waarvoor een vast aardappel ras gewenst is.
♦♦♦♦
Fijne week wens ik jullie allemaal
en een bijzonder mooie en gezellige K(R)ONINGSDAG!!!

Liefs,Ger





35 opmerkingen:

  1. Zo heerlijk in je mooie ovenschotel zien ze er overheerlijk uit....
    Ga ze ook deze week maar eens halen en dan probeer ik je recept.
    Al moet ik zeggen dat ze op de bovenste foto er toch wel 'apart' uitzien.......;)

    Fijne oranje dag.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n gebakken krielaardappeltjes en dan nog wel uit België :-) lekker!!

    Fijne kroningsdag gewenst aan heel Nederland!!

    Liefs
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yummie!!!! Wat ziet dat er lekker uit. Dat zijn nu eens van die pettatjes die ik wél graag eet en zoals jij ze klaarmaakte krijg ik helemaal zin om ook te beginnen kokerellen. Dankjewel!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I love potatoes but I have never tasted them! Your dish looks delicious and so well baked ! You must be a good chef Ger ! Are they organic ?
    Warm regards from Greece ! Love
    Olympia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jee...het water loopt me in de mond.....zodra de nieuwe keuken klaar is, en ik een fatsoenlijke oven heb......dan ga ik dit maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ger, het ziet er echt lekker uit, had je me maar geroepen ;)

    Ik wens je een fijne k(r)oningsdag :)) Ik heb geen tv - mogen de ouders van Maxima deze keer komen en meedoen?

    Groetjes en een fijne week
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmmm....dat recept klinkt heerlijk Ger. Ik zal het onthouden, want ik ben ook dol op aardappels, dikmaker of niet.
    Ik heb op dit moment Doré's, ook een heerlijke aardappel.
    Een al wat ouder ras, ik vind de nieuwe soorten vaak tegenvallen.
    Ik wens jou ook een hele gezellige Kroningsdag toe, ik ga het hele gebeuren volgen op de tv en later nog even de tuin in als het weer het toelaat. Maar volgens de berichten wordt het een mooie dag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oohh Ger dat ziet er weer overheerlijk uit, ga ik zeker ook eens een keer proberen. Heerlijk met sla en misschien wat feta erdoor. Of een mozzarella salade, ja we weten het wel. Voor jou ook een hele gezellige kroningsdag. Ik ga wel ff op tv kijken hoor, al zou het alleen maar zijn om te kijken wat Máxima aan heeft.
    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lijkt me een kostelijk hapje Ger, het water loopt me inderdaad in de mond. Het ziet er ook zeer smakelijk uit moet ik zeggen.
    Het is het proberen waard.

    Groetjes, joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit ziet er weer heerlijk uit, Ger...het water loopt mij uit de mond! Ik heb er overigens helemaal beelden bij hoe jij in de supermarkt op de rem gaat en hoe je ogen beginnen te stralen bij je ontdekking ;-)!

    Ik wens jou morgen ook een hele gezellige & feestelijke dag!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ger,

    Zo....wat ziet dat er lekker uit. Het is dat er geen geurinternet bestaat. Mmm....
    Fijne Kroningsdag morgen..

    Lieve groet Renata

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mmmm wat ziet die ovenschotel er heerlijk uit!! Jij ben echt wel een chef-kok of niet? Ik heb vandaag voor het eerst zelf pizza gebakken en ben best trots. Het was nog lekker ook :) Jij ook een fijne dag morgen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ziet dit er lekker uit, Ger!
    Op de bovenste foto's vind ik de aardappels wel een beetje op vingers lijken.
    Maar met een lekkere rauwkostsalade erbij lijkt me dit een heerlijk maaltje.

    En voor morgen wens ik je ook een hele mooie dag!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je er weer een lekker gerecht van gemaakt, ik ben niet zo'n aardappeleter:), maar als ik dit zie zou ik overwegen om ze meer te gaan eten!!!


    Fijne dag morgen en lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ziet er heerlijk uit. Geniet morgen van de oranjedag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Ger,

    Als je aan mij zou vragen om een Blogbericht over aardappels te maken, zou ik even met mijn mond vol tanden staan.
    Maar jij draait daar je had niet voor om. Bij jou zijn het dan ook geen aardappels, maar "cornes de gattes". Alleen de naam al klinkt vele malen lekkerder dan "aardappels".

    En, je weet er ook nog weer eens heel fraaie en creatieve foto's van te maken. Complimenten!

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet onmiddellijk de aandrang voel om de keuken in te duiken om dit ook zelf klaar te maken, maar vanaf vandaag kijk ik wel met meer aandacht naar mijn "warme prak".

    Hartelijke groet en ook een fijne Kroningsdag gewenst,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wowie wat ziet dat er lekker uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ger,

    Ik had vanmiddag al willen reageren, maar moest nog snel even naar de winkel. En?... jawel ze lagen ook hier in de winkel.
    Henk (mijn persoonlijke kok, grapje...) het recept even laten zien en jaja... morgen, als jij waarschijnlijk heerlijk zit te genieten van de kroning, zit ik wellicht achter een bord met zalige aardappeltjes, smul, smul, smul ;-)

    Heel veel liefs en een fijne dag morgen,
    Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ger, wat ziet dit er verrukkelijk uit, bedankt voor de tip, die aardappeltjes ga ik ook halen, weer eens wat anders!
    Fijne dag en lieve groet, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een byzondere aardappel die ken ik niet. Maar nu gaat mijn route morgenochtend ook naar Appie en als ze daar liggen neem ik ze mee en probeer ik ze zo te maken zoals jij dat deed. Bedankt voor het recept.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat ziet dit er heerlijk uit...recept wordt direct gekopieerd. Ik maak ook wel eens aardappels in de oven maar ik doe er Rozemarijn bij....laurier had ik nog nooit van gehoord...dus uitproberen....bedankt....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat ziet er heerlijk uit!
    Dank je wel voor het recept!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve Ger..♥
    Ik heb vandaag jou♥ ovenschotel♥ gemaakt jammieeee dat was smullen mijn dochter♥ kwam toevallig vandaag eten ..;)
    Bedankt voor het recept ..;))
    Fijne week☼ nog liefs♥ Gaby..♥

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Liebe Ger,
    danke für deine immer so netten Kommentare bei mir!Freu mich jedes Mal über deinen Besuch!
    Mmh,das sieht ja sehr lecker aus!
    Glückwunsch auch an dich zu eurem neuen König!
    Ganz liebe Grüße von Kristin

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heb water loopt me in de mond. De volgende keer bij Appie ga ik aan je denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lieve Ger,
    Dat kijkt héél lekker en wat maak je altijd weer mooie rustieke foto's. Je próeft het gewoon.
    Grappig dat wij bijna elke dag van de 10 dagen dat we op Curaçao zaten, ook lekkere breakfast potatoes aten die er bijna net zo uitzagen. Dat was voor mij een heerlijke brunch!
    Dus de reden dat ik laat kom lezen is dat we druk waren met de verjaardag van Pieter. Het was zó fijn om dit samen met zijn dochter Liz en man Hans te kunnen vieren. Tijdens het ontbijt kreeg hij een cadeautje van haar; eigenlijk twee. De dag begon stralend zoals gewoonlijk, buiten op het overdekte terras heerlijk lang van onze brunch genieten. Wandelen en zwemmen in het heldere zee water en de avond afsluiten met weer een verrukkelijk eten. Gezellig verhalen vertellen en tijd met elkaar door brengen. Tot op 30 April waar we wonderwel rond 4:00u wakker werden om naar toilet te gaan. TV aangezet en rechtstreeks via het NOS de hele plechtigheid zagen. Dat was 10:00u jullie tijd.
    Om 11:00u moesten we onze kamer verlaten om richting vliegveld te gaan. Daar wachtte ons nog een verrassing. Lekkere tompoezen met oranje glazuur en oranje cupcakes, poffertjes, bitterballen en zelfs oranje bitter werd er aan alle passagiers op het vliegveld aangeboden! Blijkbaar doen ze er daar méér op uit dan in Nederland.
    We zijn thuis sinds vanmorgen half drie en nu heel wat wasjes draaien, de poezen knuffelen die ons gemist hebben. Ondanks een lieve poezen oppas die hun elke dag kwam voeren.
    Lieve groetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ger, ik zal eens kijken of ik ze hier zie en dan ga ik ze ook zo bereiden, lijkt me heerlijk. Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Had er nog nooit van gehoord (of gezien), maar dit ziet er heerlijk uit!

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hahaha altijd als ik jou eerste foto's ziet loopt het water me al uit de mond en denk ik wat gaat ze hier weer van maken ...en ohhhh wat heerlijk krijg er trek van .... heerlijk elke keer weer jou mooie posten te lezen ....fijne zondag lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik kook en bak ze daarna beetje zeezout erover,meer niet zonde van de smaak die zo al heerlijk is

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een leuke aardappeltjes zijn dat Ger en wat je hebt gemaakt ziet er heel smakelijk uit,fijne avond,lieve groetjes Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ziet er super uit die Corne de Gatte. Ik weet toevallig trouwens dat deze sinds kort ook in Nederland worden geteeld. Zie bijvoorbeeld www.aardappelboer.nl onder pink fir apple (de Britse naam voor dit ras).

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ziet er zalig uit!!! ga ik uiteraard ook proberen :-) s kijken of deze mijn favoriete aardappel ( opperdoezer) van de troon kan stoten... wens jou een fijne dag en dank voor je mooie berichten/foto's op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. wow wat ziet dat er heerlijk uit!!! ga ik vandaag gelijk halen en uitproberen :-) eens kijken of ze mijn favoriet( opperdoes) van de troon kunnen stoten..
    dank je wel voor je mooie blog.. ik geniet er enorm van
    hartelijke groet,
    Jeanne Vijlbrief

    BeantwoordenVerwijderen
  35. ziet er zalig uit!!! ga ik uiteraard ook proberen :-) s kijken of deze mijn favoriete aardappel ( opperdoezer) van de troon kan stoten... wens jou een fijne dag en dank voor je mooie berichten/foto's op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.