donderdag, augustus 18

Voerstreek




Een uniek landschap.....
100 miljoen jaar geleden golfde hier een ondiepe tropische zee.
De huidige ondergrond is de zeebodem van toen.
Toen de zee zich terugtrok ontstonden door erosie diepe dalen,die het landschap zijn golvende karakter verlenen.

De Voerstreek heeft het hoogste punt van Vlaanderen en is tegelijkertijd het verst van de zee verwijderd.
het is een fiets en wandelparadijs
maar wanneer je niet goed ter been bent
kan je ook met de auto ''wandelen''
ik downloaden  hier een route
en die voerde mij in 65 km langs
glooiende landschappen
beboste dalen
omhaagde weiden
holle wegen
pittoreske dorpen
 weidse vergezichten
betoverende monumenten zoals
kastelen,kerken,grafkruisen,beschermde dorpsgezichten en fraaie vakwerkhuizen vind door heel de streek heen

kasteel van Beusdael in Sippenaeken







niet kop aan kont.....
maar kop en kont



aangekomen in Teuven wordt het tijd om de inwendige mens te versterken
en bij het bekijken van dit uitnodigende bord
krijg ik nog meer trek
Herberg Moeder de Gans
is gelegen in het zicht van de neogotische
Sint Pieterskerk aan het oude dorpspleintje









de herberg is gevestigd in een oude vakwerkboerderij uit 1740
wanneer we het terras oplopen 
het grind onder mijn schoenen knispert
 waan ik me in Frankrijk
kom ogen te kort.......
zoveel leuke en landelijke oudheden
 zie ik staan en hangen op de beschutte binnenplaats
en binnen is het een waar museum te noemen
waar het dagelijks leven van toen 
zijn puurheid heeft bewaard


de vleisch en kaasplank met ambachtelijke en biologische producten van boeren en ambachtslieden uit de streek
smaakten bijzonder goed

en dan die Voerense stroop, jammie 
at vroeger als kind al graag stroop op kaas
en alles klopt wat er in toeristische gids
Ontdek de Voerstreek staat
ben blij ☺ dat we dit adresje ontdekt hebben

♥♥♥

ook de appeltaart komt uit eigen oven bij
 Moeder de Gans
zag menig keer de springvormen van bakoven
naar gebakvitrine verhuizen




lekker in het zonnetje
Toeristische gids
Ontdek de Voerstreek
is hier gratis te bestellen en online in te zien



Lieve groet,Ger

17 opmerkingen:

  1. Hoi Ger,

    Ik heb genoten van je post, prachtige foto's van een schitterende omgeving.
    En dan maar niet te praten over de tussenstop, het ziet er allemaal heerlijk uit en vooral de streekproducten, zooooo.... smakelijk.
    Fietsen en lopen door zo'n mooie omgeving heeft ook mijn voorkeur, maar dat wil niet zeggen dat je met de auto niet kunt genieten, dat heb jij hier al zeker weer gegeven.

    Wens je een heel fijn weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's, de omgeving ken ik en die is schitterend. Leuk adres Moeder De Gans een om te onthouden.
    Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie ode aan de voerstreek..
    Zou het ook wel willen rijden/wandelen/ fietsen, maar niet meer zonder fatsoenlijke kaart,en niet eentje zo van internet...
    sinds we 2 weken geleden ook met een van internet afgehaald kaartje een wandelroute in de Ardennen gingen doen... we hebben 4 uur gedaan over steeds dezelfde 2 km omdat we telkens terug moesten enz. omdat de beschrijving/kaart niet 'goed genoeg' was...dus dat vertrouw ik niet meer..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weleens van gehoord natuurlijk, maar dat het zo mooi zou zijn dat wist ik niet.
    Er straalt zoveel rust uit je foto's...echt een heel mooi gebied.
    Bedankt voor het delen...ga het zeker een keer bezoeken.

    Fijn Weekend,
    Inge...my choice

    BeantwoordenVerwijderen

  5. Hoi Ger,

    Wat weer een heerlijk uitstapje in een prachtige omgeving. En dan voor jullie ook nog vrij dicht bij huis. Vanuit Groningen (of vanuit Frankrijk) gelijk een hele onderneming, eerst al uren onderweg om er te komen... Jammer hoor, had me best even leuk geleken om daar op een zondagmiddag fijn te wandelen met de honden en dat alles af te sluiten met zo'n vorstelijk maaltje. Wie weet komt dat ooit nog eens ;-)
    Nou ja, hier niets te klagen... of toch... momenteel hier regen, de gehele ochtend al ;-(

    Fijne voortzetting van het weekend en hele lieve groetjes vanuit Le Pre Bonnet, Cilia

    P.s. Je hebt het weer prachtig op de plaat vast gelegd, erg mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dacht ook even....oh die zit in la France ;) maar je zit nog beter......
    Zo dichtbij en toch het vakantie gevoel.
    Wat een mooie beelden ook.......zit mee te genieten....
    Enne....een kaasplank.....ben er dol op......daar mag je me 's nachts voor wakker maken:
    KAAS!

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ger,

    Wat een prachtig plekje heb je weer ontdekt! Vorig jaar in oktober waren wij voor een korte vakantie in Hoogcruts, op een steenworp afstand. Maar Moeder de Gans hebben wij niet ontdekt. Wij zullen het zeker onthouden.
    Zo zie je maar dat je beslist niet ver weg hoeft om te kunnen genieten. De Zuidkant van Limburg en dus de Noordkant van de Voerstreek is een prachtig stukje natuur en een mooi landschap. Dat bewijzen ook jouw prachtige foto's weer.
    Bedankt voor de tip!

    Hartelijke groet, Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat hebben jullie daar een mooie route afgelegd, Ger. Het gebied is mij onbekend, maar jij weet het als geen ander te beschrijven. En uiteraard eindigen we met een heerlijk adresje voor de inwendige mens, anders is het uitje voor jullie denk ik niet compleet ;-). En gelijk heb je!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vind koeien altijd mooie beesten om te zien en... het water loopt me in de mond... ik ga maar gauw een broodje maken hihi!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat was in alle opzichten een heerlijke manier om de Voerstreek te ontdekken. Fijn dat ik zo met je mee mocht. Ik heb genoten van de route!
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is niet zo heel ver bij mij vandaan, mooi he! Bij Moeder de Gans heb ik laatst nog gegeten, zo'n mooi plekje! Leuke foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie omgeving Ger...
    Leuk om met je mee te kijken via je blog.
    Is steeds weer genieten.
    Groetje
    Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. lieve Ger ,
    wat een prachtige omgeving ...
    En wat heb je weer mooie foto's gemaakt ,ik heb weer genoten van je
    post ....( dankjewel voor je bezoekje op mij blog )
    een hele fijne dag ..
    heel veel groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh wat heerlijk Ger, jullie rondtocht door de Voerstreek. Waren jullie er een paar dagen? Of op één dag van huis en weer terug. Alleen al voor die kaas- en vleesplank wil ik een keer naar die streek en dan dus met name naar Moeder de Gans. Het moét er wel heerlijk zijn, want die persoon die er op de fiets aankwam is gebleven, hij is nooit meer weggegaan...
    Ik heb weer genoten van je foto's hoor...
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige omgeving; daarvoor hoef je echt niet altijd ver weg te gaan!
    Jullie hebben er heerlijk van genoten en je laat ons nu meegenieten door middel van je
    mooie foto's! De naam Moeder de Gans komt me bekend voor; ik zal er vast eens over gelezen hebben in een magazine.
    Groeten, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijk uitstapje hebben jullie gemaakt!
    Mooie foto's Ger, ik ken de Voerstreek niet echt maar nu ik je sfeerbeelden zie krijg ik er best zin in.
    Lieve groet,
    Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige foto's Ger, wat zullen Jullie genoten hebben. Het was heerlijk Om je post te lessen. Ik zou ook wel eens naar die streek toe willen. Liefs anneke

    BeantwoordenVerwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.