zondag, oktober 28

Mispels

♦Mispels♦

Vruchten van de herfst zoals kastanjes,noten,rozenbottels,druiven,vijgen,granaatappels,kweeperen......
wie kent ze niet....
dat is volgens mij met de mispel wel anders, die vrucht is bijna een museumstukje geworden,
je komt ze in de winkel of op de markt nog maar zelden tegen de Mespilus germanica
Mespilus komt van het Grieks mesos (helft/midden) en pilos(bol)
Deze naamgeving verwijst naar de vorm van de vrucht, een halve bol.
Men dacht vroeger dat de mispelboom uit Duitsland kwam, vandaar de soortaanduiding germanica.
Een plant uit de rozenfamilie (Rosaceae) en is dus familie van de appel en peer 
De wilde mispel is door de Romeinen naar Europa gebracht en werd in de Middeleeuwen in Nederland aangeplant in kloostertuinen, bij kastelen etc.


'n jaar geleden kwam ik toevallig in gesprek met een hobbyvriend van mijn man over dit vruchtje, hij had een boom in zijn tuin staan waarvan de vruchten afvielen en rot waren....
toen ik dit hoorden dacht ik meteen aan mispels en zei ' wat zonde dat je er niks mee doet want het is een heel gezond vruchtje en je kan er lekkere likeur,gelei en mispelbrij van maken.

En vorige week kreeg ik een telefoontje van hem met de mededeling dat hij mispels geplukt had voor mij en ze mee bracht naar de beurs waar de mannen elkaar troffen.

En jawel tegen de avond was ik in het bezit van dit fel begeerde vruchtje.......
nee niet een............ maar heel veel!!!




Het gezegde "zo rot als een mispel" heeft betrekking op het afrijpen van de vruchten,
net geplukt zijn ze hard,wrang, melig en niet te eten.
Ik heb ze netjes naast elkaar op 'n krantje in kratjes gelegd die in het schuurtje staan
en kijk elke dag even of de mispels al zacht worden,
een  enkele ''rotte'' heb ik opengevouwen en het bruine vruchtvlees eruit gezogen,
smaakte lekker zoet,
pitten uitspuwen want die werken erg laxerend


Heb al wat mispels verwerkt door op pot te zetten,
stuk of 40 mispels waarin ik in elke vrucht 3 kruidnageltjes gestoken heb
300 gram suiker en 2 liter Jonge Jenever
in andere pot ging de helft van de ingrediënten met 1 liter Brandewijn en vanillestokje
dit brouwsel 3 maanden op donkere plaats weg zetten
na drie maanden kruidnagels verwijderen en nog 3 maanden laten staan
daarna mispels verwijderen en drank goed zeven
en in flessen gieten.
Je moet ''even'' geduld hebben;-)
maar ik kan jullie verzekeren dat  je dan een heerlijke 
mispel likeur hebt
want ik kan het weten, dronk poosje geleden dit goud kleurige brouwsel bij goede vriend die het al jaren op deze wijze op pot zet......
Als of er een engeltje over je tong piest☺

Wanneer de andere vruchten ''rot'' zijn ga ik daar mispelgelei en mispelbrij van maken
lekker bij water wild, varkenshaasje of ander mager varkensvlees
en op boterham met kaas

(wordt vervolgd)

Prettige zondag en lieve groeten!!!




Ger







38 opmerkingen:

  1. Lieve Ger,

    Wat een heerlijke post weer. Dit brengt herinneringen terug van Italië waar ze groeiden bij de ouders van onze baas. Ja, dat gezegde: 'Zo rót als een mispel!' zal voor velen enkel vraagtekens oproepen. Jámmer want het is een lekkernij.
    Zulke grote potten heb ik ook om iets te verwerken. Is altijd een heerlijk werk, het ijvert zo. Je foto's zijn geweldig en met name dat hart. Geniet er van. En het wachten gaat best snel want de tijd die vliegt.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede morgen lieve Ger, wat een mooi verhaal weer en ja ik kende dit verhaal ook wist ik dat ze rot moesten zijn om ze te verwerken.
    Wij gingen toen de jongens jonger waren regelmatig naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen een prachtig museum, en daar stonden vele van deze bomen in de kleine aangelegde tuintjes.
    Toen ik de vruchten zag wist ik niet dat het een mispel was en ging het daar dus vragen en kreeg de uitleg dat ze nog te hard waren om te eten enz, enz.

    Jouw verhaal dus toen ik het vruchtje zag vond ik hem erg mooi om in een bloemstuk te verwerken maar is er nooit van gekomen want je ziet de bomen dus niet vaak.

    Je bent dus erg gelukkig met zoveel mispel want kopen
    kan je ze volgens mij nergens. Ik vind het een zeer decoratieve vrucht, prachtig gefotografeerd.
    En hij staat al klaar om geconsumeerd te worden het lijkt mij heerlijk.
    Als je nog eens in de buurt bent geen koffie maar een likeurtje (ha,ha). Of koffie met een likeurtje ik de koffie jij de likeur. Het ziet er nu al lekker uit.
    Geniet van je zondag samen met man lief.
    Lieve groet Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuke post over een vergeten vrucht, alhoewel op tuinbeurzen komt je ze nog wel tegen.

    Liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh die ken ik helemaal niet. Ben benieuwd waar het naar smaakt. Ze zien er ook mooi uit op de foto's. Liefs Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk al die informatie over de mispel. Ik ken de vrucht wel, in het stadje waar ik woon is een heemtuin met daarin enkele mispelbomen. Ook heet het stadje tijdens de carnaval " mispelgat". Maar nog nooit geproefd, dus.
    Fijne zondag,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk om te lezen, Ger! Tot voor twee jaar terug stond hier een mispelboom in de voortuin. Deze stond er al toen wij hier 13 jaar geleden kwamen wonen, maar helaas...blijkbaar deed een strenge winter de boom twee jaar geleden de das om.

    Met de vruchten hebben we nooit iets gedaan, in de herfst was het opruimen van de gevallen en later rotte vruchten niet echt mijn hobby. Desondanks vond ik het een bijzondere boom om in de tuin te hebben en vond ik het ook absoluut zonde te ontdekken dat de boom dood was gegaan. Daarom leuk om hier door jouw verhaal nog wat herinneringen naar boven te halen en te lezen wat voor lekkers jij er van hebt gemaakt.

    Ik wens je een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mispels... nog nooit van gehoord! Maar ik ben inmiddels een stuk wijzer! Wat een heerlijke culinaire post heb je ervan gemaakt Ger. Volgens mij is het bij jou altijd smullen geblazen! Fijne zondag nog! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om te lezen, erg bijzonder !! En natuurlijk prachtige foto's.
    Fijne dag en een lieve groet Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik leer hier nog eens wat! Had nog nooit van deze vrucht gehoord..(schaam schaam), maar wat kun je er veel mee. Je moet idd 'even' geduld hebben...ben benieuwd!

    Fijne dag

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmmmm... dat klinkt lekker en ziet er goed uit ook. Staat ook leuk in zo'n pot, de vrucht ziet er decoratief uit. Zo zijn er wel meer groenten en fruit die een beetje in de vergetelheid raken. Mensen (ook ik) weten niet meer zo goed wat je ermee doen kunt. Je moet er ook een beetje tijd voor willen nemen. Jij hebt de mispels in ieder geval eer aangedaan.
    Geniet van de zondag. Groet, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel Ger voor jouw duidelijke uitleg over mispels. Ik had ze al wel gezien maar zou niet geweten hebben wat ermee aan te vangen.
    Wat een geduldwerkje om van die mispels wat te maken zeg! Maar wel leuk om dan na die lange tijd wat bijzonders te hebben, dan geniet je er dubbel van.
    Lieve groet,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grootse klasse.....dit is weer zo mooi Ger..... jij maakt vele bloggers weer blij met de vele lekkere recepten op jou blog....steeds weer met een heel ander en soms minder bekent product, maar enthousiast krijg je ze zeker.

    Bedankt hiervoor en een hele fijne zondag gewenst.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb weer met veel plezier deze blogpost gelezen en natuurlijk bekeken, altijd weer prachtige foto's.
    Wat een goeie oogst heb je mogen ontvangen en wat ga je er weer heerlijke dingen van maken.
    Fijne zondag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Ger, ik ken ze wel maar heb ze nog nooit gegeten. Wat heb je er veel gekregen zeg!! Mooie post en je foto's zijn prachtig.
    Fijne avond groetjes Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Ger,

    Als ik de foto's van de mispel zie dat ziet dat er niet erg appetijtelijk uit. Maar als ik jouw "behandeling" lees, worden ze er ineens een stuk smakelijker en het leven een stuk aangenamer van.
    Complimenten!

    Hartelijke groet,

    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik blijf het een prachtige vrucht vinden. Ik heb er hier een paar in de tuin liggen puur voor decoratie. Ik heb er eens een pracht Herfststuk van gemaakt met gedroogde bladeren (vast nog wel ergens een foto van..) Tja dat zal ik ook wel weer niet zijn om hiermee te gaan fröbelen...haha
    Maar ik weet ook nog goed hoe mijn vader mij de mispels leerde eten en vertelde zijn verhaal erbij. Maar je ziet ze niet vaak meer.
    Je recept ziet er weer smakelijk uit, Ger. Ik wacht je volgende recept af met de mispelgelei, dit lijkt me ook erg lekker.

    Ik wens je een fijne avond
    warme groet,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. oohh geweldig Ger, ik ben hier blij mee, wij hebben ook een mispelboompje, en de vruchten verdwijnen altijd gewoon op de composthoop...Alleen nu ik hier je recepten zie...nu hebben we geen mispels, alle bloesem is bevroren dit voorjaar.
    Ik zou niet voor de likeur of zoiets gaan, want die wordt hier toch niet gedronken, maar ik zou dan wel de gelei van proberen te maken...als dat net zo lekker is als kweeperen gelei, dan weet ik voortaan een bestemming voor al die rottende mispeltjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oooh ik hou d'r zo van!!! Echt "Ger"verhalen!!!! Mispels, weleens van gehoord maar echt weten hoe en wat nee...nu dus wel! En wat ziet het er gezellig uit zo in die pot!
    Mispels horen dus wat jouw betreft bij de zgn vergeten groenten? Alleen is dit een fruitsoort;).....ik ga op zoek...naar de mispel in mijn omgeving!!!

    Liefs
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hej Ger, wat kan het bloggen toch leerzaam zijn. Dit is voor het eerst dat ik mispels zie. Mooi verhaal er ook weer bij. Die potten moeten wel even staan, maar dat is ook al een mooi gezicht. Helaas heb ik niets met likeurtjes, ik wacht dus nog even op je mispelgelei.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heb je er weer een heerlijke leerzame lees post van gemaakt Ger!
    Ik lus eigenlijk niets waar alcohol in zin maar ik ben wel nieuwsgierig naar de smaak, de vorm doet me het meest aan een rozenbottel denken maar zoals je verteld is het familie van de appel en de peer smaakt hij daar dan ook een beetje naar?
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk om te lezen! Bij ons waren ze altijd wel elke herfst in huis, maar behalve ze zo uitlepelen werd er niets mee gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Ger,
    Wat een heerlijke lees, kijk en leerblog weer. Ik heb deze vruchten misschien wel eens gezien, maar ik heb nooit geweten wat het waren, dus ik zal er wel snel aan voorbijgelopen zijn... Maar nu weet ik het dus wel! Als ik ze eens vind ergens ga ik ze meenemen en ook zo´n heerlijke likeur van proberen te maken. Lijkt me verrukkelijk...
    Je hebt ons weer getrakteerd op iets geweldigs Ger, ben heel benieuwd naar het vervolg...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mispel, komt me wel bekend voor, maar is zeker geen alledaagse vrucht.

    Je hebt behoorlijk wat gekregen en zo te lezen en te zien weet jij daar wel raad mee.

    De grote potten zien er zeker heel aantrekkelijk en lekker uit, zo te lezen is het nog een paar maanden wachten totdat je daar van kan genieten.

    Fijne week!

    Lieve groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een leuke post, Ger! Ik heb natuurlijk wel van mispels gehoord maar kende ze eigenlijk niet. Het water loopt me al in de mond als ik lees over die lekkere drankjes die je ermee kunt maken. Wij vulden vroeger nog wel eens een rumtopf en hadden dan met kerst een heerlijke toetje! :-)
    Fijne avond verder en liefs van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is je blog mooi echt herfst!!!
    Jouw verhaaltjes zijn zo leuk om te lezen en de prachtige foto,s er bij ik heb er echt van genoten Ger!!!
    De potten zijn super!!!!!

    Fijne week nog..
    hart,gr Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtige post ...vroeger op de camping stond er ook zo boom en kwamen de kinderen altijd met zakken van die vruchten wist niet eens wat het was en maakten er kransen van hahaha later hoorde dat je ze kon bereiden en had er 1 geproefd en vond het niet te eten niet te weten dat je ze moest laten rotte ...terug te komen op mijn post er staat granite in gedrukt niet als stempel maar echt erin geperst, ik kan dit nergens vinden kwa merk ofzo ...dat het heel oud is zie je wel terug ....ach hij zag er gewoon leuk en lief uit het is niet het soort wat ik zelf zo kiezen maar kon hem niet laten staan .... fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de naam ken en ook de uitspraak ''zo rot als een Mispel'' Verder ken ik de vrucht echt niet .Ik ben elke keer weer verbaasd hoeveel jij weet over alles .Zo ontzettend leuk om te lezen.
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Ger,

    Deze blog volg ik:

    http://fruitabc.blogspot.nl/2012/10/plukken-van-mispels-en-mispelrecepten.html

    Vandaag een stukje over Mispels.

    Misschien heb je er wat aan.

    Hele fijne dag!

    Lieve groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Een vergeten vrucht die jij nieuw leven inblaast, wat eenmooie vrucht en zoveel weetjes... ik ben helemaal bij...wat een goed idee om er heerlijke likeur van te maken...ik hoop dat jij over een poosje vertelt hoe lekker dit smaakt!!!
    Fijn weekend Ger,

    Lieve groet,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lieve Ger,
    Las net je commentaar op de balkenbrij van de Tante van Tjorven. Wat kun jij toch altijd héérlijk je gedachten neerzetten; zó smeuïg en ook zo eerlijk en waar. Nee hoor, wij zijn net zo opgevoed en lusten ook bijna alles (vel op pudding vond ik vroeger eng) en maar goed ook!
    Verwende generatie hebben we nu, of liever gezegd aanstellende generatie...
    Liefs,
    Mariette

    PS Geniet van je erwtensoep!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ger, wat leuk om op deze manier iets meer te weten te komen van de Mispel. Om eerlijk te zijn wist ik er maar weinig van maar dat is nu wel anders. Je hebt er weer een prachtig iets van gemaakt!
    Verder wens ik je sterkte met je man!!
    Liefs, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Een ode aan de mispel! Je hebt er een mooie post van gemaakt vol met nuttige tips, dat wordt genieten bij jullie de komende tijd van deze(tot nu toe)voor mij onbekende vrucht.

    Fijne avond. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een leuke en leerzame post was dit weer Ger. Ik ben er even tussenuit geweest maar het voelt weer helemaal thuis!!
    Ik heb zo'n vrucht nog nooit gezien en geproefd. Maar als ik er eens één tegenkom dan weet ik wat me te doen staat!

    Ik wens je nog een fijne zondag toe!

    Lieve groet,
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Bedankt voor je lieve reactie bij mij en ik kom dus even sterkte wensen voor jou en voor je man, zorgen in je gezin betekenen dat je je tijd daaraan moet besteden, hij heeft nu je aandacht nodig!!!!
    Ik hoop dat het herstel door mag zetten en dat jij hem in dit geval tot steunkunt zijn!!!!

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ger hoe is het met je...poosje niet meer geblogt alles goed meid????

    Hart,gr Fia

    BeantwoordenVerwijderen

  36. wat een mooie presentatie,dat had ik al veel eerder moeten weten.
    Ik ga mijn prachtige mispeltjes op de jenever zetten.
    dank je wel.Liefs lenneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi,
    Ik heb heel veel mispellikeur nog staan met mispels erin. Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met de dronken mispels die uit de likeur gezeefd worden. Ik proefde pas een beetje van zo'n dronken mispel. Heerlijk. Een recept zou welkom zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je op mispel likeur googled , daar kwam ik de dronken mispel tegen...weet alleen niet meer waar. ;-)

      Verwijderen


Altijd leuk wanneer je na het lezen van mijn blogpost een reactie achterlaat
Powered By Blogger
Related Posts with Thumbnails

Auteursrechtelijk beschermd

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Hoorn Des Overvloeds is het pertinent niet toegestaan om foto's en /of teksten of onderdelen van mijn blog te gebruiken voor privé en /of zakelijke doeleinden in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Bij constatering van welk gebruik dan ook zal aangifte worden gedaan.
Tevens zal een procedure worden gestart om de kosten te verhalen die hierop van toepassing zijn uit hoofde van de auteurswet.